Annonce
Østjylland

Regningen for specialundervisning samles: Alle skoler deles om udgiften

Som det er i dag, er det den enkelte skole, der betaler, hvis et barn skal sendes i specialtilbud et andet sted i eller udenfor kommunen. En løsning, der kan være en bombe under en lille skole som eksempelvis Gylling Skoles budget. Derfor vil forvaltningen have lavet den model om. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Odder: Udover at fordele specialklasser og inklusionsindsatser på flere skoler, skal der også ændres på, hvem der betaler for de børn, der falder mere eller mindre udenfor normen.

I dag er det sådan, at hvis Gylling Skole har en elev, der skal gå i specialklasse, så er det Gylling Skole, der skal betale. Og med mere end en femdobling af prisen mellem et barn i specialklasse i forhold til en normalklasse, kan det være en meget stor udgift for en lille skole.

Derfor vil forvaltningen bede politikerne godkende en ny model, hvor man samler de økonomiske ressourcer, der er forbundet med specialklasser på en fælles konto, som de tre skoleledere (de to byskoler samt den fælles leder af oplandsskolerne red.), samt lederen af Børnefamiliecentret og Karsten Poulsen skal visitere fra, når der kommer indstillinger fra den enkelte skole.

- Det kræver stort samarbejde mellem skoleledelserne. Vi skal være åbne for at snakke om mulighederne indenfor den enkelte skole eller skabe større kendskab til tilbud på naboskolen. Og det kan vi netop gøre, fordi vi er en lille kommune med fælles skoleledelse, understreger Karsten Poulsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Aarhus

26-årig dansker var i virkeligheden 45-årig inder: Falsk tandlægepatient afsløret af sit eget tandsæt

Annonce