Annonce
Randers

Regnskoven står for biologi-undervisningen: Gigantisk nyt publikum skal veksles til flere besøgende

Der er fuld knald på, når Brian Rasmussen styrer teknikken og Asser Øllgaard fortæller om dyrenes og biologiens forunderlige verden til tusindvis af børn, som følger med live på Facebook fra Randers Regnskov. Her fortæller Asser Øllgaard historien om tissemanden og tissekonen. Foto: Annelene Petersen.
Under Corona-krisen har skoletjenesten i Randers Regnskov fået et gigantisk nyt publikum ved at flytte formidlingen ud på Facebook. Dagligt ser 15-25.000 med, når der sendes en halv time direkte på Facebook, og firmaer har henvendt sig for at købe reklameplads i de populære udsendelser. Nu overvejer Randers Regnskov, hvordan den uventede succes kan følges op.
Annonce

Randers: Klokken nærmer sig 9. Rundt om i hele landet har en masse skolebørn deres opmærksomhed rettet mod Facebook. Men det er godt. For om lidt skal de have biologi med Randers Regnskov.

Det begyndte mandag den 16. marts klokken 9, hvor Asser Øllgaard, biolog med ansvar for naturbevarelse og formidling og udstillingschef Brian Rasmussen, sendte den første liveudsendelse fra regnskovens skole-lokaler ud via Facebook. Der var 18.000 åbne Facebook-sider rundt om i hele landet, hvor børn og forældre og lærere så med.

- Vi fik ideen om lørdagen, og søndag sagde vores direktør ”go”, og 20 timer senere gik vi i luften, fortæller Asser Øllgaard, som er fortælleren og underviseren, mens Brian Rasmussen mest styrer det tekniske, men også er med foran kameraet og hele tiden med i snakken.

Den 31. marts handler udsendelsen om skeletter. Vi ser nærmere på slanger, skildpadder, en ged, en skorpion, alle levende dyr, som hives op af kasser og vises frem i nærbilleder. Dagens store oplevelse er en penisknogle, som Asser viser frem flere gange, inden han fortæller, hvordan nogle dyr har en knogle, der gør tissemanden stiv, så den kan komme ind i tissekonen:

- De har altid stiv tissemand, forklarer han med et stort grin.

Meget typisk for den ligefremme og humoristiske tone, der præger hele showet.

Regnskoven formidler

Randers Regnskov er en selvejende institution drevet af Fonden for Randers Regnskov.

Fondens formål beskrives blandt andet som ”at øge interessen og forståelsen for naturbevarelse og naturens mangfoldighed ved at tilbyde gæsterne og besøgende skoleklasser informativ, vedkommende og underholdende formidling”.

Regnskoven har derfor også en skoletjeneste.

Et forløb i Skoletjenesten varer mellem 45 og 60 minutter, og det koster 65 kroner pr. elev (op til to lærere gratis pr. klasse).

Kilde: Randers Regnskov

Annonce

Kæmpehit

Stilen er meget håndholdt, det ligner ikke tv som vi kender det, men det er mere hjemmevideo-agtigt. Og de to er fulde af løjer og indfald, når de ping-pong’er derudaf i den halve time, som en sending varer.

Og det er et kæmpehit. Den 31. marts var der 17.000, som fulgte med direkte på Facebook. Nogle af udsendelserne har haft op til 25.000 direkte med. Oveni kommer så, at videoerne er set efterfølgende i svimlende tal. Nogle har haft 300.000 visninger.

Asser Øllgaard har sendt tallene til Randers Amtsavis, og af den sammentælling, Randers Regnskov har lavet, fremgår det, at der i perioden 16. marts til 30. marts er registeret 12,6 millioner sete minutter. Da det hele begyndte havde Randers Regnskov 36.618 følgere på Facebook. Det tal er nu tre gange så højt.

Mange skoler har anbefalet, deres lærere og elever at se med. Ikke kun i Randers Kommune. For eksempel har Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune skrevet på sin Facebook-side: ”Kender du en, der kunne tænke sig at lære om regnskovens dyr, så prik dem lige på skulderen og fortæl dem, at der er live undervisning fra Randers Regnskovs Skoletjeneste”.

Annonce

Sjovt og lærerigt

Anne Boldsen fra Tirsdalens Skole i Randers er en af de lærere, der har benyttet sig af muligheden for at lade sine elever følge videoerne fra regnskoven. Hun bruger udsendelserne fra Randers Regnskov i sin hjemmeundervisning af de 26. elever i den 7. klasse, hun tager sig af på distancen for tiden.

- Nu går vi hjemme, og det er svært at aktivere eleverne på en måde, hvor vi selv kan vise dem noget. Derfor er det oplagt at tage det ind for at give det lidt kulør, nu når det er lidt trist i denne corona-tid, og så er de er super dygtige og kan gøre det hele lidt mere interessant.

Hvad siger eleverne?

- De synes det er rigtig, rigtig sjovt, og også at de kan lære noget af det. Selvom deres fokus nok er mere på, om det er sjovt at se.

Er der fagligt udbytte i det?

- Ja, det er der. Det er specielt i forhold til, hvordan dyrene tilpasser sig forskellige forhold. De viser noget, vi kan bruge.

Kan det erstatte eller være en del af det, børnene skal lære?

- Det er et rigtig godt supplement, men det mangler selvfølgelig den der del med, at man selv kan få hænderne i det, og at vi har den direkte kontakt med eleverne.

Anne Boldsen har givet sine elever som lektier, at de skal se nogle af udsendelserne fra Randers Regnskov og derefter svare på spørgsmål, som hun har lavet. Og hun lægger op til, at det skal fortsætte ”efter Corona”.

Vil du bruge det i skolen, når de samles i klassen igen?

- Ja, jeg kunne sagtens finde på at hive de videoer frem og arbejde med dem der.

I digital top

Danmark

EU28

pct.

Bruger netbank

91

58

Anvender digital selvbetjening på offentlige hjemmesider

92

55

Bruger sociale netværkstjenester fx Facebook, Linkedin

81

57

Sender og modtager e-mails

94

75

Bruger instant messaging fx Messenger, Skype, WhatsUp

77

67

Læser online aviser, nyhedsmedier, mv

82

63

Køber varer eller tjenester på nettet (seneste tre måneder)

74

53

Sælger varer eller tjenster online

28

20

Søger informationer om varer og tjenester på nettet

85

68

Søger sundhedsrelaterede informationer online

67

55

Deltager i online demokrati fx afstemninger, høringer eller underskriftsindsamlinger

27

17

Deltager i e-læringsaktiviteter

32

23

Anm.: Tallene er opgjort i pct. af befolkningen mellem 16-74 år.
Kilde: It-anvendelse i befolkningen 2019 og Eurostat.

Annonce

Eftermiddags-udsendelse

Men hvad gør Randers Regnskov ”efter Corona”.

- Vi er vildt begejstrede for det her koncept og den store interesse, så det er fuldstændig sikkert, at vi skal fortsætte med noget af det, fortæller Asser Øllgaard.

Han forklarer, at der endnu ikke er taget stilling til, om de daglige udsendelser fortsætter efter påsken. Det afhænger af, om skolerne fortsat er lukkede og om Randers Regnskov også er det.

Men tankerne er begyndt at kredse om, hvad man mon kan gøre på længere sigt:

- Lige nu er det, vi taler mest om, at lave en udsendelse en gang hver uge. En eftermiddagsklub med biologiundervisning, siger han.

Randers Regnskov er en selvejende institution med pligt til at formidle om dyr og biologi. En del af den opgave har man hidtil løst gennem skoletjenesten, som er det sted i Randers Regnskov, hvorfra de populære udsendelser på Facebook sendes. Men ”før Corona” var det også her, skoleelever kom på besøg for at lære om dyrene. Årligt har Randers Regnskov haft mellem 10.000 og 14.000 elever på besøg i skoletjenesten. Det er færre end det antal, som ser med på en enkelt facebook-udsendelse.

De besøgende i skoletjeneste betaler 65 kroner pr. elev eller 350 kroner for en hel klasse.

En skorpion bliver selvlysende, når den belyses med UV-lys. En del af facebook-transmitterede biologiundervisning fra Randers Regnskov. Foto: Annelene Petersen.
Annonce

Nej til reklamer

Men Corona-krisen satte en stopper for den trafik. Både regnskoven og skolerne blev lukket. Og derfor er børnenes undervisning i hjemmene og kontakten med skolen og lærerne blevet digital. Der holdes videomøder og udvikles noter og opgaver online i den helt store stil. Og det er den digitale bevægelse, som Randers Regnskov har været lynsnar til at følge med på.

Kan I tjene penge på at formidle på den nye måde med udsendelserne på Facebook?

- Vi har fået tilbud fra firmaer, som gerne ville købe reklameplads eller som ville stille ting til rådighed for os mod omtale. Men vi har sagt nej til reklamer. Det skal være helt ren formidling og undervisning, siger Asser Øllgaard.

Han ved ikke, om den store succes med den digitale formidling overhovedet kan gøres til en forretning, for han afviser blankt, at børnene skal betale for at se med:

- Men det kan jo godt være, at det kan give os flere besøgende i regnskoven fremover, og det vil også være med til at give os flere indtægter, siger Asser Øllgaard.

Humøret er højt, når Asser Øllgaard (tv) og Brian Rasmussen sender biologi-undervisning fra Randers Regnskov til tusindvis af skolebørn landet over. Der er flag med i dag fordi et par fødselsdage skal markeres. Foto: Annelene Petersen.
Annonce

I digital top

Den digitale succes fra Randers Regnskov hænger sammen med, at Danmark er et af de lande i verden, som er længst fremme på det felt. Det fremgår af nye tal fra Danmarks Statistik.

En helt frisk undersøgelse fra EU viser, at målt i forhold til færdigheder og infrastruktur er Danmark et af de meste digitale lande i Europa. Det udnyttes bl.a. i organiseringen af arbejdet, hvor en stor del af arbejdsstyrken jævnligt arbejder hjemmefra. Danmark er derfor bedre rustet end mange andre lande i forhold til hurtigt at kunne omstille arbejds- og hverdagslivet i for eksempel en sundhedsmæssig krisesituation som Corona-krisen. 97 pct. af danskerne mellem 16 og 74 år er på internettet.

EU vurderer, at Danmark er det EU-land, hvor tilgængeligheden og anvendelsen af bredbåd, også kaldt 'connectivity', er bedst i 2019. Danmarks førerposition skyldes især udbredelsen af mobilt bredbånd.

Langt de fleste EU-borgere er på nettet i 2019. Andelen af internetbrugere er 86 pct. i EU. Island, Norge og Danmark topper listen over lande med flest internetbrugere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Få overblikket: Her er de nye restriktioner, der gælder fra mandag

CORONAVIRUS

Live: Mundbind skal bæres i fitnesscentrene - men ikke under træning

Aarhus For abonnenter

I kirke juleaften? Nytårsaften med vennerne? Corona-professoren svarer på fem dilemmaspørgsmål

Annonce