Annonce
Aarhus

Reklamemand: Valgplakater virker

Der var godt gang i plakatophængningen i Aarhus lørdag eftermiddag. Foto. Jacob Vestervig

Der er gode, og der er mindre gode valgplakater, men al markedsføring virker, siger chefen i et århusiansk reklamebureau.

Annonce

Peder van der Schaft er chef og partner i det århusianske reklamebureau Grobowski, og han glæder sig ved hvert valg til at se, om partierne har fundet på nye valgplakater.

- Det har været stereotypt i mange år, for i dag behøver man ikke sende et budskab med plakaterne. Det var noget andet i gamle dage, der blev valgplakaterne brugt til at fortælle noget, men i dag er der ikke behov for budskaber - dem får vi på for eksempel TV eller på Facebook. Så et ansigt, et parti og et navn er rigeligt på plakaterne i dag, siger han.

Peder van der Schaft slår fast, at al markedsføring virker - der er bare noget, der virker bedre end andet.

- Det handler om involvering og kan man få folk til bare et øjeblik at stoppe op, har man involveret dem, og så er man et skridt foran. Ved sidste folketingsvalg så vi for eksempel Alternativets, der havde en anden form og hang under alle de andre med teksten "der er også Alternativet". Og ved kommunalvalget i 2013 en fra Venstre, hvor politikeren var i fire rammer som i et Andy Warhol-billede - den skabte stor opmærksomhed og appellerede måske til de liberale, der ikke lige var til jakkesæt og slips. Der er ingen formel på den gode valgplakat, og jeg tror, at det er svært at lave en dårlig, men man skal alligevel passe på, for det kan godt gå hen at blive overgjort, og så falder det til jorden, mener han.

Valgplakaters virkning

Valgplakater kan flytte 6-7% af stemmerne fra et parti til et andet.

Valgplakater kan flytte 12-13% af stemmerne internt i et parti.

Analyser af kommunalvalget 2009, Kasper Møller Hansen og Jens Hoff, professorer, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet

Uanset partifarve er der ikke den store forskel på valgplakater i Aarhus. Foto: Jacob Vestervig
Annonce

Ubevidst påvirkning

Reklamer virker ikke på mig! Den overbevisning er der angiveligt flere, der har, men ifølge Peder van der Schaft holder den ikke - og således heller ikke i forbindelse med valgplakater.

- Vi tror selv, vi er super-rationelle, selv kan vælge fra og til og ikke er styret af impulser. Men reklamer virker, vi er bare ikke altid bevidste om det, og heller ikke, når vi står i valglokalet og skal sætte kryds. Der er dog stor sandsynlighed for, at vi sætter kryds ved en, vi kender navnet på, og her har valgplakaterne stor betydning. For selvom vi måske bliver trætte af dem, kan vi ikke undgå dem. Vi ser ansigter, vi måske ikke ellers ville se - i hvert fald ikke på Facebook, hvor alt med algoritmer er afstemt efter den enkelte person, forklarer han.

Peder van der Schaft slutter af med at konstatere, at valgplakaterne også har en virkning for partierne i form af mobilisering af de frivillige til ophængning og en god og fælles måde at få skudt valgkampagnen i gang.

Robert P. Ormrod
Ph.D, associate professor, Department of Management, Aarhus Universitet:

- Valgplakater har stadig en virkning, selv i disse digitale tider. De er synlige på gaden, de er en dansk tradition og de kan blandt andet nå ud til dem, der ikke bruger digitale eller sociale medier til at få politisk information.

- Den gode plakat fanger opmærksomheden gennem for eksempel humor, farver eller layout, giver information om kandidaten gennem et godt billede af vedkommende og har links/QR til de digitale medier. For for at øge virkningen bør plakaten indgå i en bredere kommunikationsstrategi, som tager alle medier i betragtning, digitale og offline. Det er dog svært at have så meget information på én plakat, og derfor skal der prioriteres, og hvordan, der prioriteres, kommer an på, hvilke vælgere politikeren prøver at nå ude til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Børn og unge hårdt ramt: Omkring 30 smittede og 300 børn er sendt hjem fra århusianske skoler og dagtilbud

Annonce