Annonce
Østjylland

Rekordmange flyvninger fra Aarhus Airport

Det store antal flyvninger skyldes også en række nye destinationer. Foto: Aarhus Airport

Tirstrup: Hedebølgen i Danmark har ikke sat en stopper for østjydernes rejselyst. Snarere tværtimod. I hvert fald har Aarhus Airport oplevet en markant vækst i juli måned på 43 pct. sammenlignet med den tilsvarende måned i 2017.

Ifølge direktør Peter Høgsberg understreger tallene lufthavnens og områdets potentiale, idet de mange nye ruteåbninger har vist sig at være lig med mange nye passagerer.

- Det er fantastisk, at alt det hårde arbejde som medarbejderne, ledelsen og bestyrelsen har lagt i lufthavnen, nu bærer frugt på denne meget konkrete måde. Og det bedste af det hele er i virkeligheden, at fremtiden ser endnu mere lys ud. I dag er der for eksempel en måned til, at Easy Jet åbner sin første rute fra Jylland nogensinde, og den kommer alt andet lige til at bidrage endnu mere positivt til passagertallene, siger Peter Høgsberg i en pressemeddelelse.

Easy Jet åbner nemlig i september en ny rute mellem Aarhus og Berlin.

Væksten i udenrigstrafikken fra Aarhus Airport skyldes i vid udstrækning en lang række nye ruter fra SAS, som foruden indenrigsruten mellem Aarhus og København forbinder Østjylland med henholdsvis München, Stockholm, Oslo, Nice, Split, Malaga og Mallorca.

Ruterne med mest trafik i Aarhus Airport i juli består af henholdsvis London, Malaga, Gdansk, Split og Malaga.

Annonce
Sommeren har været hektisk i Aarhus Airport, der alene i juli har oplevet en stigning i passagertallet på 43,32 procent sammenlignet med juli 2017. Foto: Aarhus Airport
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mere tilskud til hurtigt internet - hvor der er behov for det

Som vi fortalte mandag, så vil Aarhus fortsætte med at vokse i vildskab i de kommende år. Med hvad deraf følger. Trafikkaos, for eksempel. Af samme grund arbejder kommunen med trafikplaner, som skal sikre, at vi også i fremtiden kan komme på arbejde. De handler blandt andet om Marselistunnel, flere spor på motorvejen, Kattegatbro og andre, hamrende dyre investeringer, som kan tage spidsen af trængslen. En idé, som af gode grunde ikke indgår i planen - fordi det selvfølgelig ikke primært bør være storbyen, som tager det initiativ - kunne oplagt handle om at sikre, at der er hurtige netforbindelser i kommunerne rundt om byen. Det vil give flere mulighed for at etablere højteknologiske firmaer i udkanten af metropolen, og det vil give flere ansatte i Aarhus-virksomheder mulighed for at arbejde hjemme, hvilket også vil bidrage til mindre trængsel på vejene. Hidtil har staten faktisk interesseret sig for at udbrede hurtigt internet i udkantområderne qua bredbåndspuljen, som giver tilskud til at sætte fart på internetforbindelserne i områder, hvor det dårligt betaler sig for netudbyder-selskaberne. Men den ordning var kun en hårsbredde fra at blive skrottet, da den nye S-regering fremlagde sit første finanslovsudkast. Heldigvis er regeringen nu - efter at Avisen Danmark har stillet kritiske spørgsmål til beslutningen - kommet på andre og bedre tanker. Nu er den parat til at lade puljen fortsætte - dog med den tilføjelse, at den vil fremskynde en evaluering af, hvordan pengene er blevet brugt hidtil. Hvilket er en rigtig god idé. For det er en kendsgerning, at i hvert fald det første år røg masser af tilskudskronerne til adresser i byområder, mens ensomt liggende huse på bl.a. Djursland ikke kunne få tilskud, fordi der var forrygende fejl i kortmaterialet over bredbåndsmulighederne landet over. Ret skal være ret. Med tiden blev kortmaterialet justeret, så Djursland har fået en pænt stor portion af støttekronerne i de seneste år. Men hvor mange husstande og virksomheder på Djursland og i andre udkantsegne af landet, der stadig hænger i netbremsen, er der næppe nogen, der har overblik over. Så lad os få det kortlagt i en fart, så pengene ryger derhen, hvor der er mest behov for dem, når regeringen atter åbner for kassen.

Annonce