Annonce
Østjylland

Rema har købt jord til ny butik i Søften

<p>Rema 1000 flytter over på den anden side af Skolevej - til højre i billedet.</p>

Butiksbyggeri afventer godkendelse af lokalplan for centerområde.

At dagligvarebutikken Rema 1000 er en populær butik i Søften er ingen hemmelighed, og faktisk er den så populær, at Rema-kæden nu bygger en ny butik på den anden side af Skolevej, fordi den ganske enkelt ligger bedre og er mere synlig i bybilledet.

Annonce

Selskabet Rema Ejendomme købte for nogen tid siden ejendommen på Skolevej 4, og har nu afsluttet handlen om opkøb af Flemming Dams Clemensgaard på Skolevej 6, nu mangler kun den afgørende underskrift på at overtage dødsboet på Skolevej 2. Derefter afventer selskabet, at lokalplanen for det nye område bliver godkendt, før byggeriet kan starte.

Lang ventetid

Direktør for Rema Ejendomme Stefan Sørensen forventer, at den nye butik er klar til foråret eller måske næste sommer afhængig af, hvordan vinteren bliver.

»Den nye butik bliver mere synlig, men vi er da kede af at skulle forlade den nuværende butik på Ekkovej, for ejeren af ejendommen Visti Gertsen har behandlet os rigtig pænt,« siger Stefan Sørensen.

Byudviklingen af området Skolevej nr. 2, 4 og 6 har været undervejs i flere år, og flere har pointeret, at det er vigtigt, at tilkørslen til en ny butik sker fra Århusvej, og udkørslen sker til Skolevej, så bilerne så at sige kører i ring.

I første omgang havde Favrskov Kommune lavet en aftale med Dansk Supermarked, så de have option og dermed forkøbsret på området for at kunne bygge en Netto der. Af uopklarede årsager blev det ikke til noget.

Stefan Sørensen ønsker ikke at kommentere, hvorvidt planerne om en Netto i Søften fik Rema Ejendomme til at vurdere Søften-butikkens placering og dermed satte gang i processen med at bygge og flytte Rema 1000 over på den anden side af Skolevej.

Trafik

Trafikken til den nuværende Rema 1000 på Ekkovej er et stort problem, ikke mindst de bakkende lastbiler skaber næsten dagligt farlige situationer ved Skolevej/Ekkovej.

Da byrådet i april i år godkendte en såkaldt helhedsplan for centerområdet i Søften, blev trafikken også nævnt, og de to lokalpolitikere Sten Thomasen (S) og Thomas Storm (V) mindede om, at en tilkørsel fra Århusvej er det mest optimale, når der bygges på det nye centerområde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce