Annonce
Sport

René Holten: Præstationen er vigtigere end VM-metal

René Holten Poulsen er på jagt efter den gode fornemmelse, når han deltager ved VM i Montemor-o-Velho.

Kajakstjernen René Holten Poulsen skal i denne uge forsøge at vende nedtur til optur ved VM i portugisiske Montemor-o-Velho.

EM i begyndelsen af juni var en stor skuffelse for danskeren, der ellers har været vant til at vinde medaljer på stribe. I Beograd missede han både finalen i 500 meter enerkajak og 1000 meter enerkajak.

Resultaterne kom i forlængelse af et 2017 uden sejre og en skuffelse ved OL i Rio i august 2016.

I jagten på en tilbagevenden til den absolutte top jagter René Holten Poulsen den gode fornemmelse ved denne uges VM. Det er vigtigere end at få en medalje med hjem fra Portugal. Det siger han til DR.

- Tag ikke fejl, selvfølgelig vil jeg have medaljer, men min umiddelbare målsætning er at ro et VM på mine egne præmisser, at gøre det på den måde, jeg tidligere har gjort det på, at finde mig selv igen.

- Selvfølgelig vil jeg have medaljer, men hvis jeg ror dette VM og føler, jeg har fundet mig selv som roer, og som jeg kunne ro engang, så gør det måske ikke meget med medaljer, siger han til DR.

Kajakstjernen fortæller også, at han har droppet at ro 500 meter enerkajak, selv om han blandt andet har to VM-guldmedaljer og to EM-guldmedaljer på distancen. Det skyldes, at distancen ikke er på OL-programmet.

I stedet satser han sideløbende med 1000 meter enerkajak også på 1000 meter toerkajak. Begge discipliner er på det olympiske program, og tilbage i 2008 vandt René Holten Poulsen OL-sølv i toerkajakken sammen med Kim Wraae Knudsen.

Sportschefen i Dansk Kano og Kajak Forbund, Lars Robl, mener, at René Holten Poulsen ser stærk ud før VM-starten torsdag.

- Efter EM blev vi enige med René om, at der skulle ske noget andet. René har formået at kigge indad, være selvkritisk, og i perioden frem mod VM er han virkelig steppet op. Fysikken sidder lige i skabet, siger sportschefen ifølge forbundets Facebook-side.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce