Annonce
Byudvikling

Renoveret rutebilstation kan blive en midlertidig løsning til 28 millioner

Busserne parkerer på den ene halvdel af rutebilstationen, men det er kun midlertidigt. Senere skal denne asfalt skæres delvist op igen, når der skal anlægges perroner. Foto: Søren Willumsen
Genopbygningen af en ny parkeringsplads til busserne på Aarhus Rutebilstation er i fuld gang. Men arbejdet til mindst 28 millioner kroner kan ende som en midlertidig løsning, for kommunen har store udviklingsplaner for området.

AARHUS: Arbejdet med at genopbygge Aarhus Rutebilstation er i fuld gang og fortsætter sommeren over, inden alle busserne kan vende tilbage 30. august, når arbejdet ventes færdigt til en ny køreplan.

Den renoverede rutebilstation kan dog komme til at leve på lånt tid, for kommunen arbejder fortsat med planer om byudvikling i området.

Forbipasserende kan notere sig, at en del af busserne allerede er tilbage på nyanlagt asfalt ud mod Fredensgade, mens arbejdet fortsætter på arealet over mod Aarhus Street Food. Men senere skal noget af den nye asfalt skæres op igen, for at man kan anlægge perroner.

Annonce

Bedre sikkerhed

- Når vi ikke anlægger perronerne med det samme skyldes det trange forhold, for ellers kan busserne ikke holde der midlertidigt, som de gør nu, forklarer projektleder Morten Søndergaard fra Teknik og Miljø.


Projektet er blevet dyrere end forventet, så vi arbejder derfor på en indstilling til byrådet om en tillægsbevilling.

Morten Søndergaard, projektchef, Teknik og Miljø


Som noget nyt bliver der ved renoveringen også bedre sikkerhed på rutebilstationen. Fremover skal alle by- og regionalbusser parkere, så de kører fremad, når de skal ud, frem for at bakke, fordi det skaber farlige situationer.

Af hensyn til sikkerheden bliver det slut med at bakke ud på den ombyggede Aarhus Rutebilstation. I stedet skal busserne køre fremad, når de skal ud, og passagererne skal gå foran busserne til perroner, der her er ved at blive anlagt. Foto: Søren Willumsen

Ud over at have anvendt genbrugt beton til at fylde hullet efter kælderen op med, har man også valgt at genbruge to store træer, der er flyttet fra et et sted bag terminalbygningen til hjørnet af Fredensgade og Sønder Allé, hvor en tidligere bygning med en kebab-bod derimod er fjernet.

Det er to granvoksne træer, Teknik og Miljø har flyttet til dette hjørne for at give rutebilstationen et grønt islæt. Kantstenene til højre viser, hvor fjernbusserne skal køre til. Foto: Søren Willumsen

- Det var desværre nødvendigt at fjerne bygningen på hjørnet for at skabe nok plads til busserne, fortæller Morten Søndergaard.

Han er glad for, at man kunne genbruge de to store træer, fordi alternativet var at de skulle fældes, men der er midlertidig busparkering bag terminalbygningen. Til gengæld planter man nye og mindre træer det sted, når man kommer længere med ombygningen.

Parkeringsplads var usikker

Aarhus Rutebilstations dæk blev 29. oktober 2019 afspærret, fordi der var risiko for sammenstyrtning ned til den underliggende kælder.

I efteråret 2020 gik arbejdet med en renovering i gang. Siden er det tidligere usikre betondæk banket op og hullet fyldt op med et genbrugsmateriale af finknust teglsten og beton som erstatning for sand og stabilgrus fra grusgrave.

Træerne bidrager til den forskønnelse af rutebilstationen, som er en sidegevinst ved renoveringen, der løber op i 28 millioner kroner når man medtager undersøgelser af kælderen, afværgeforanstaltninger, vejbelysning, lyssignaler og skilte. Men regningen bliver endnu større, varsler forvaltningen.

- Projektet er blevet dyrere end forventet, så vi arbejder derfor på en indstilling til byrådet om en tillægsbevilling, siger projektchefen.

Annonce

På lånt tid

Som sagt kan den nye rutebilstation komme til at leve på lånt tid i den nye udformning. Ifølge bystrategisk chef i kommunen, Bente Lykke Sørensen, arbejdes der videre med flere scenarier for byudvikling, der vil berøre rutebilstationen.

- Byrådet har for nylig vedtaget en helhedsplan for Banegårdskvarteret, som også dækker området ned til rutebilstationen for at sikre et sammenhængende greb i byudviklingen, fortæller Bente Lykke Sørensen.

Ifølge helhedsplanen vil det tidligere såkaldte "Perlekædeprojekt" efter mange år i en skuffe vende tilbage til diskussion i byrådet i efteråret. Det er et forslag om at opføre nye bygninger fra rutebilstationens område op ad Ny Banegårdsgade til banegården og Bruuns Galleri.

Det såkaldte "perlekædeprojekt" er forslaget om at bygge på grunden, hvor rutebilstationen ligger. Det forslag kommer i efteråret til fornyet debat i Aarhus Byråd.

- Første skridt er at lave en samarbejdsaftale mellem DSB Ejendomme og kommunen. DSB ejer to tredjedele af arealet og kommunen en tredjedel. Og vi vil komme til byrådet i løbet af efteråret med forslag til en samarbejdsaftale, fortæller Bente Lykke Sørensen.

Annonce

Boliger ovenpå busserne

Hvis rutebilstationen skal blive liggende, hvor den er i dag, er forslaget at bygge boliger og kontorer ovenpå bussernes parkeringsplads og at anlægge en parkeringskælder nedenunder. På den måde skal hele området graves op og busserne til den tid flyttes midlertidigt igen.

Økonomisk kan det være vise sig at være den mest overkommelige løsning. For et tidligere notat fra Teknik og Miljø har beskrevet, at det vil koste 170 millioner kroner, hvis en ny busterminal i stedet skal bygges på et dæk over p-pladsen øst for banegårdens vandrehal.

Aarhus Byråd skal til efteråret i gang med en debat, om man skal udvikle området ved Aarhus Rutebilstation til boliger og kontorer. Eventuelt med bygninger hen over busserne. Foto: Søren Willumsen

- Hvis det på et tidspunkt ender med et "perlekædeprojekt" bør der under alle omstændigheder sammentænkes et gangforløb igennem bygningerne, så man nemt kan komme fra banegården til rutebilstationen, mener Bente Lykke Sørensen.

Uanset disse fremtidsudsigter vil busserne nå at komme på plads på den renoverede rutebilstation, inden byrådet indleder debatten om områdets videre udvikling.

Tegningen illustrer hvordan by- og regionalbusserne (de blå markeringer) får nye pladser, så de kan køre fremad frem for at bakke ud på den nye rutebilstation. Det skal skabe bedre sikkerhed. Fjernbusserne (grønne) får deres eget område og skal derimod bakke for at komme ud. Tegning: Teknik og Miljø
Annonce
Aarhus For abonnenter

Nu skal fisk tjekkes for gift fra brandskole i Aarhus: - Det er et forbandet farligt stof, så vi går med livrem og seler

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Galt eller genialt? To politikere vil lægge tag på Aarhus Syd Motorvejen

Aarhus For abonnenter

Ny by på landet: Stor boligforening er vild med planer om en lav by på markerne

Aarhus

Kraftigt snefald på vej: Snestorm rammer store dele af Jylland

Alarm 112

Giv plads: Ambulance kører med politieskorte til Skejby efter alvorlig ulykke

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering

Aarhus For abonnenter

Franske finesser: Restaurant ET har gennem 13 år holdt højt niveau

Byudvikling

Kæmpe plan for midtby: Se de 13 områder, der skal fornyes de næste fem år

Aarhus

Søstrene Grene udvider og optimerer butik i Bruuns Galleri: Se den nye indretning her

Politikere vil have en forklaring: Utrygt og bekymrende, at Forsvaret ikke delte viden om PFAS-forureninger

Aarhus

Frygter for fremtiden: - Jeg tør ikke tænke på, hvor mange sygeplejersker, der siger deres stilling op de næste måneder

Aarhus For abonnenter

Parcelhuse med særlige historier: Søren og Jettes hus er på forsiden af en ny bog om arkitektur

Aarhus

Corona spænder ben for prestigehotel på Aarhus Ø: Må droppe kæmpe konferencesal

Annonce