Annonce
Leder

Respekter dog hinanden i trafikken

Hverken cyklister eller bilister har eneret på landevejen. Der skal være plads til alle, men det kræver, at begge parter udviser respekt for den anden part og accepterer, at begge skal være der.

Det er sommer og cykeltid. Ikke kun i Tour de France, men også på de danske landeveje, hvor overgangen fra vinter til forår og sommer gør, at antallet af cyklister på landevejene mere end fordobles.

Det er ikke længere kun cyklister på vej til eller fra arbejde, der færdes på landevejene og cykelstierne. Motionisterne er også dukket op. Og dermed er det så sikkert som både amen i kirken og mersalget af softice, at der opstår konflikter mellem cyklister og bilister. Det sker hvert eneste år. Og det er hvert eneste år ganske uforståeligt, at både cyklister og bilister ikke kan finde ud af at respektere hinanden.

Nu er det heldigvis langtfra alle cyklister og bilister, der lader temperamentet gå i kog. Det er et meget lille fåtal blandt begge typer, der lader sig provokere, og det er et meget lille fåtal, der ikke kan finde ud af at respektere hinanden. Men det fåtal er nok til, at der opstår farlige episoder mellem cyklister og bilister.

Det gør ikke cyklisterne gavn, at der er nogle få, der mener, at de skal fylde mere end nødvendigt på vejene, at de ikke behøver følge trafiklysenes farve, og at de ikke skal tage hensyn til andre typer af trafikanter. Og det samme gør sig gældende for de bilister, der gør, hvad de kan for at presse og true cyklisterne ude på landevejene.

Det er hverken cyklisternes eller bilisternes skyld, at de to typer af trafikanter nogle gange kommer i lidt for tæt nærkontakt. Det er tossernes skyld. Og dem sidder der altså nogle af ude i trafikken - både på cykel og i bil.

Selvfølgelig skal det være muligt at være cykelmotionist på de danske landeveje og give den gas på sin racercykel eller mountainbike uden at blive generet af bilister, der af den ene eller anden årsag har set sig sure på de to-hjulede. Og det skal også være muligt at være bilist og kunne komme frem uden at skulle forsinkes af cyklister, der mener, at de skal køre side om side og dermed fylde dobbelt så meget på landevejen.

Hverken cyklister eller bilister har eneret på landevejen. Der skal være plads til alle, men det kræver, at begge parter udviser respekt for den anden part og accepterer, at begge skal være der. Det drejer sig om respekt for hinanden.

Annonce
Thomas Nielsen-Grøn, redaktionschefFoto: Axel Schütt
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vold på skolerne: Lærerne OG eleverne skal have hjælp

Det er ikke mange arbejdspladser, hvor over 50 procent af de ansatte oplever trusler og chikane. Men det er ikke desto mindre tilfældet for lærere og pædagoger i nogle af de århusianske skoler. Og det er helt igennem uacceptabelt, at det tal er voksende i øjeblikket. Formanden for Skolelederforeningen mener, at kravet om større inklusion er en af de største forklaringer på den stigende vold og chikane. For øger man kravet til eleverne uden at øge ressourcerne, så står frustrationerne i kø hos elever, der ikke har redskaberne til at følge med. Og det er synd for både børn og ansatte. Samtidig bliver der færre hænder til de mindste i vuggestuer og børnehaver, og derfor hænger ønsket om at finde og håndtere de udadreagerende børn allerede her, i en tynd tråd. Og det vidner om, at konsekvenserne af effektiviseringer og nedskæringer kan komme som forsinkede bølgeskvulp. Derfor kan Aarhus og resten af landet se frem til, at Det Nationale Forskningscenter kommer i bund med deres undersøgelse, hvor de kortlægger fællestrækkene for de skoler, som er hårdt ramt af ballade og vold. På den måde kan en løsning på udfordringer forhåbentligt komme tættere på, for det er helt uacceptabelt, at der er en så vigtig faggruppe, som er så udsat for potentielt ødelæggende adfærd.

Aarhus For abonnenter

Vold og trusler på skoler i Aarhus: Se listen over de kolossale forskelle

AGF For abonnenter

Hvert talent bærer sit eget ansvar i AGF: Ingen får gratis minutter

Annonce