Annonce
Erhverv

Retssager og airbags koster Mercedes-ejer milliarder

Michael Dalder/Reuters
Daimler, der ejer Mercedes, solgte forrygende i første halvår. Men knaster og problemer kostede milliarder.

Der er stadig stærkt gang i salget for den tyske bilproducent Daimler, der ejer Mercedes. Flere hundredetusind biler, lastvogne og varevogne blev sendt over disken i andet kvartal. Alligevel tabte Daimler et anseligt milliardbeløb.

En lang stribe uheldige sager gjorde nemlig, at overskuddet fra salget forsvandt som dug fra solen.

- Udgifter til hovedsageligt en revurdering af risici relateret til statslige og retlige sager, tiltag taget i forhold til Mercedes-Benz' dieselbiler og en opdateret risikovurdering for en udvidet tilbagekaldelse af biler med Takata-airbags havde en markant indflydelse på det substantielle fald i indtjeningen, skriver Daimler i regnskabet.

Det er også ramt af en total gennemgang og ændring af produktporteføljen for Mercedes-varevogne.

Alt i alt betyder det, at selv om Daimler solgte 821.666 køretøjer i andet kvartal - de tre måneder, der sluttede med juni - og fik 42,7 milliarder euro for salget, så var driftsresultatet negativt med 1,6 milliarder euro.

Nettoresultatet var et hul i jorden på 1,2 milliarder euro.

I regnskabet fortæller Daimler, at den nye vurdering af potentielle udgifter til retssager fra dieselsager har kostet 1,4 milliarder euro i kvartalet.

Det er en fortsat udløber af "Dieselgate", hvor flere store bilproducenter blev afsløret i at have manipuleret med data for, hvor meget deres dieselbiler forurener.

- Daimler er for nuværende genstand for statslige informationsbegæringer, efterforskninger, instrukser og retssager relateret til miljølovgivning, værdipapirlovgivning, straffelov, monopollov og andre love og regulativer i forbindelse med dieseludstødning, skriver Daimler i regnskabet.

Omlægningen i varebilsdivisionen løb op i 459 millioner euro, og den nye vurdering af, hvor mange biler der skal trækkes tilbage på grund af airbags med fejl på, 340 millioner euro.

Selv uden den stribe af problemer er der modvind for Daimler. Stigende handelsbarrierer giver ekstra omkostninger, og en økonomisk afmatning gør folk mindre købelystne efter dyre, tyske biler.

Det førte til, at salget af Mercedes-biler faldt med tre procent i kvartalet til 575.639.

- Den globale afmatning i efterspørgslen efter biler fortsatte i andet kvartal. Igen var det udløst af det kinesiske marked, der oplevede en betydelig tilbagegang, skriver Daimler i sit regnskab.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Kulturrådmanden svarer igen: P-kaos på fiskerihavnen er ikke mit bord

Annonce