Annonce
Aarhus

Retten har talt: Starbucks på Store Torv må ikke længere sælge kaffe

Det her kan du ikke få på Store Torv efter nytår, ifølge Byretten i Aarhus. Arkivfoto: REUTERS/Mark Makela

En konkurrenceklausul i lejekontrakten er ifølge retten ikke blevet overholdt, og derfor kan Starbucks blive tvunget til at stoppe med at sælge blandt andet kaffe.

AARHUS: En kop kaffe og så en gåtur op gennem strøget er måske en af de hyggeligste ting, man kan foretage sig. Og det kan du stadig, bare rolig.

Men hvis du plejer at købe kaffen hos Starbucks på Store Torv, bliver du måske nødt til at finde på en anden løsning efter nytår - Byretten i Aarhus har nemlig bedt Andelsboligforeningen Borgporten, som udlejer lokalerne til Starbucks, om at bringe "butikskonceptet Starbucks salg af juice, kaffe, kage, sandwich og smoothies til ophør". Det skriver JP Aarhus.

Lige rundt om hjørnet, i Badstuegade, ligger nemlig en af Borgportens andre lejere, Juice Stop. Her har indehaver Dorte Drachmann drevet forretningen i 22 år, og hun mener ikke, at hun er blevet hørt i forbindelse med at Starbucks flyttede ind.

- I de 22 år, jeg har drevet butikken, er jeg altid blevet spurgt, når nye virksomheder har lejet sig ind. Men da Starbucks rykkede ind i 2016, havde jeg ingenting at skulle have sagt, selv om de forhandler mange af de samme ting, som jeg gør, siger hun til JP Aarhus

Derfor har hun lagt sag an mod andelsboligforeningen - en sag, hun altså nu har vundet.

JP Aarhus har forsøgt at få et interview med Salling Group, der driver Starbucks i Danmark, men det er ikke lykkedes. De har dog fået et mailsvar fra Michael Hald, der er chef for Salling Groups franchise-afdeling. Han skriver til avisen, at Salling Group ikke kendte til den klausul i kontrakten, og at Starbucks "ser frem til også på den anden side af 1. januar at byde vores mange trofaste gæster velkommen".

Derfor har de anket sagen, som nu skal afgøres i landsretten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce