Annonce
Aarhus

Rigsrevisionen: For lidt styr på letbaneselskabet og økonomien fra starten

Højt humør 31. oktober 2011, da borgmester Jacob Bundsgaard, teknikrådmand Laura Hay, transportminister Henrik Dam Kristensen og regionsformand Bent Hansen underskrev aftalen om at splejse om Aarhus Letbane. Siden blev ministeriet bebrejdet, at det ikke fulgte arbejdet tæt nok. Foto: Mik Eskestad
Ekstraregningen på 700 millioner fik Rigsrevisionen til at tjekke, hvordan staten som medejer af Aarhus Letbane I/S havde hånd i hanke med projektet fra starten. Ikke godt nok, lød konklusionen.

AARHUS: Man kan mene – og det gør letbanens ledelse – at Aarhus Letbane kom til at koste sådan cirka, hvad dens ejere kunne have forventet, og at prisen er ganske fair.

Ikke desto mindre gav det anledning til løftede øjenbryn, da det i 2014 viste sig, at banen ville blive 700 millioner dyrere end ventet. For på det tidspunkt var der allerede investeret så meget i forberedende arbejder, at det nærmest var umuligt at stoppe projektet.

700 millioner er også en slags penge, og den overskridelse – fair eller ej – fik Rigsrevisionen til året efter at granske bl.a. om Transportministeriet som medejer 1) havde sikret sig, at det første overslag på banens pris var realistisk, 2) hvordan ministeriet havde fulgt med i projektet undervejs, og 3) om staten nu hang på yderligere regninger, hvis økonomien skulle byde på endnu flere overraskelser. Konklusionerne lød:

1) Rigsrevisorerne var langt fra imponerede over de beregninger, der lå til grund for den oprindelige, anslåede pris på 1,2 milliarder ... som jo var 700 millioner for lav. Det burde Transportministeriet som medejer have ’kvalitetssikret’ – altså udregnet et bedre bud på.

2) Desuden kritiserede Rigsrevisionen, at Transportministeriet i de første år lod medejerne, Aarhus Kommune og Region Midtjylland styre projektet, uden at ministeriet i tilstrækkelig grad søgte indflydelse.

3) Men det skal til gengæld siges til Transportministeriets ros, at det med statens udtræden af ejerselskabet effektivt har sikret sig, at staten ikke kommer til at hænge på ekstraregninger, konkluderer Rigsrevisionen.

De politisk valgte statsrevisorer, som altid hæfter bemærkninger på Rigsrevisionens undersøgelser, taler om ’manglende professionalitet’ i Transportministeriet uden dog at skyde på en bestemt minister. Undervejs fra 2010 til 2015 har fem ministre fra forskellige partier – røde såvel som blå – ledet ministeriet.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Årets webshop 2021: Eventyret startede omkring et bål for 25 år siden

Danmark

Tirsdagens coronatal:Yderligere 810 personer er testet coronapositive

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Strejkende sygeplejersker:  ... det er Christiansborg, der skal løse problemet med ligeløn

AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Sport

Den magiske målmand stod i vejen: Brabrand smider Hobro ud af pokalturneringen efter straffe

Alarm 112

83-årig mand savnet: Sidst set på Samsø

Aarhus For abonnenter

Trine blev 'hende fra Løvens Hule': Har knoklet benhårdt for at skabe en succes af glimmer og guld

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Kultur

Anmelderregn over Glasmuseet: Ros til udstilling med Mesterens mesterværker

Alarm 112

Tidligere drabsdømt fængslet efter røveri: Blev tacklet og lagt i armlås af teenagesøn

Østjylland

Jimmy er manden bag dramatisk ugleredning: - Selvom man er stor og skaldet og har masser af tatoveringer, kan man godt være blød indeni

Alarm 112

'Rød alarm': Brand i køkken medførte evakuering af Bruuns Galleri

Aarhus For abonnenter

Fra hobby til millioner: Det har kostet Mia og Kenneth blod, sved og tårer at holde fast i succesen

Alarm 112

Vanvidsbilist mister bilen: Overhalede politiet med 200 km/t

Annonce