Annonce
Aarhus

Rigsrevisionen: For lidt styr på letbaneselskabet og økonomien fra starten

Højt humør 31. oktober 2011, da borgmester Jacob Bundsgaard, teknikrådmand Laura Hay, transportminister Henrik Dam Kristensen og regionsformand Bent Hansen underskrev aftalen om at splejse om Aarhus Letbane. Siden blev ministeriet bebrejdet, at det ikke fulgte arbejdet tæt nok. Foto: Mik Eskestad
Ekstraregningen på 700 millioner fik Rigsrevisionen til at tjekke, hvordan staten som medejer af Aarhus Letbane I/S havde hånd i hanke med projektet fra starten. Ikke godt nok, lød konklusionen.
Annonce

AARHUS: Man kan mene – og det gør letbanens ledelse – at Aarhus Letbane kom til at koste sådan cirka, hvad dens ejere kunne have forventet, og at prisen er ganske fair.

Ikke desto mindre gav det anledning til løftede øjenbryn, da det i 2014 viste sig, at banen ville blive 700 millioner dyrere end ventet. For på det tidspunkt var der allerede investeret så meget i forberedende arbejder, at det nærmest var umuligt at stoppe projektet.

700 millioner er også en slags penge, og den overskridelse – fair eller ej – fik Rigsrevisionen til året efter at granske bl.a. om Transportministeriet som medejer 1) havde sikret sig, at det første overslag på banens pris var realistisk, 2) hvordan ministeriet havde fulgt med i projektet undervejs, og 3) om staten nu hang på yderligere regninger, hvis økonomien skulle byde på endnu flere overraskelser. Konklusionerne lød:

1) Rigsrevisorerne var langt fra imponerede over de beregninger, der lå til grund for den oprindelige, anslåede pris på 1,2 milliarder ... som jo var 700 millioner for lav. Det burde Transportministeriet som medejer have ’kvalitetssikret’ – altså udregnet et bedre bud på.

2) Desuden kritiserede Rigsrevisionen, at Transportministeriet i de første år lod medejerne, Aarhus Kommune og Region Midtjylland styre projektet, uden at ministeriet i tilstrækkelig grad søgte indflydelse.

3) Men det skal til gengæld siges til Transportministeriets ros, at det med statens udtræden af ejerselskabet effektivt har sikret sig, at staten ikke kommer til at hænge på ekstraregninger, konkluderer Rigsrevisionen.

De politisk valgte statsrevisorer, som altid hæfter bemærkninger på Rigsrevisionens undersøgelser, taler om ’manglende professionalitet’ i Transportministeriet uden dog at skyde på en bestemt minister. Undervejs fra 2010 til 2015 har fem ministre fra forskellige partier – røde såvel som blå – ledet ministeriet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

286 millioner kroner brugt på konsulenter: Aarhus Kommune  svinger sparekniven over eksterne konsulenter

Aarhus For abonnenter

Private plejehjem versus kommunale plejehjem: Hvem klarer sig bedst, når tilsynet kommer på besøg?

Annonce