x
Annonce
Aarhus

Risikabelt værk i Kunsthal Aarhus: 11 er faldet i vandet

Gæsterne går på en hvid catwalk til kunstværket, der er omgivet af vand i en sort kasse og derfor svært at se. Foto: Kaare Viemose

AARHUS: Det er bestemt ikke uden risiko at gå på kunstbesøg i Kunsthal Aarhus i denne tid. Foreløbig er 11 gæster faldet i vandet, siden værket What the Heart Wants åbnede 20. januar.

Og mange kan nå at få våde fødder - værket kan nemlig ses til 19. marts.

Tirsdag røg en ældre dame i vandet og blev totalt våd. Andre har været så heldige, at de kun har fået våde fødder og ben, men vandet har de mærket.

Forklaringen er, at for at komme hen til det lærred, som videokunstværket vises på, går man på en catwalk ligesom ved modeopvisninger. Den er hvid, og udenom er der masser af vand, der er samlet i en sort kasse og med sort bund. Da der er mørkt eller dunkelt i lokalet, kan det være svært at se, at der er vand uden om den hvide catwalk.

Værket er videoinstallationen "What the Heart Want"s, skabt af Cécile B. Evans. Den var oprindeligt lavet til Berlin Biennale. I den tyske hovedstad faldt flere end 100 mennesker i vandet.

I Kunsthal Aarhus' bassin er der 77.000 liter vand, og bassinet er 35 cm dybt. Det er lavet af et professionelt swimmingpool-firma.

Der har været adskillige særprægede situationer, mens værket har været vist. En ung fyr faldt i vandet, da han troede, han kunne hoppe over et hjørne. To ældre kvinder blev plaskvåde, da de faldt i med hele kroppen, den ene altså tirsdag.

Sidste weekend valgte kunsthallen at sætte et skilt op, så man skal henvende sig i caféen, før man går ned i installationen. Bare for at sikre, at man bliver oplyst om, at der er vand.

Værket i sig selv har stor kunstnerisk værdi, og i Århus Stiftstidende og stiften.dk gav anmelder Christian Salling seks stjerner, som er maksimum.

Netsiden kunsten.nu skrev: Det er et hit at få den til Aarhus. De styrer i kunsthallen! Og anmelder Ole Bak Jakobsen skrev: "Cécile B. Evans tager den eksistentielle undersøgelse helt ind i hjertet af den teknologiske nutid. "What The Heart Wants" er en suveræn videoinstallation."

Kunsthal Aarhus har fri entré. Indtil nu har 3.800 set værket - det er 50 procent flere end normalt i Kunsthal Aarhus.

Kunstneren og værket

"What the Heart Wants" er en soloudstilling af den belgisk-amerikanske kunstner Cécile B. Evans. Det er Evans' første udstilling i Danmark. I videoinstallationen, som havde premiere under den 9. Berlinbiennale i 2016, transformerer Evans Kunsthal Aarhus' underetage til en rumlig installation.

I værket dissekerer Cécile B. Evans værdien af følelser i det moderne samfund og undersøger, hvordan udvekslingen mellem mennesket og maskinen i dag definerer det moderne menneskes eksistens.

Hendes videoinstallation udforsker hvad det kan betyde at være "en person" i fremtiden og hvordan vores menneskelighed bliver formet af maskiner (teknologiske, sociale og politiske).

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune og Knud Højgaards Fond.

Kan ses til 19. marts. Gratis adgang til Kunsthal Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce