Annonce
Aarhus

Risiko for kollaps giver pladsproblemer: Fjernbusserne flytter væk fra Rutebilstationen

Mindre plads til det samme antal rutebiler giver store problemer. Nu flytter fjernbusserne væk fra Rutebilstationen. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Scanpix
Kombardo Expressen og Flixbus får nye holdepladser i Aarhus.

AARHUS: I en uge har store dele af Rutebilstationen i Aarhus været afspærret, da det viste sig, at der er stor risiko for, at betondækket mellem bussernes holdepladser og den underjordiske parkeringskælder braser sammen.

Siden da, har de fleste busser fået nye, midlertidige holdepladser ved garagerne på den side af Rutebilstationen, hvor Aarhus Street Food ligger.

Den mindre plads til det samme antal busser har givet store udfordringer for afviklingen af trafikken. Derfor har Aarhus Kommune besluttet, at alle fjernbusruter skal flyttes væk fra deres vante stoppesteder for at give plads til Midttrafiks bybusser og regionale busser.

Flytningen sker fra fredag 8. november. Kombardo Expressens passagerer skal herefter finde bussen på et nyt opsamlingssted ved Nørreport ud for Arkitektskolen, mens passagererne til Flixbus-ruterne starter eller slutter rejsen i Aarhus på havnen - nærmere betegner på Balticagade tæt ved Dokk1.

- Vi er selvfølgelig kede af situationen, men de nye opsamlingssteder for fjernbusserne giver stadig gode muligheder for passagererne til den kollektive trafik. Begge steder ligger tæt på letbanen og en række buslinjer, forklarer chefkonsulent i Kollektiv Trafik, Aarhus Kommune Rigmor Korsgaard.

Den nye Flixbus-holdeplads i nogenlunde gå-afstand i forhold til Rutebilstationen, ligesom der er gode muligheder for at sætte rejsende af i bil ved stoppet på Balticagade. Man skal dog være opmærksom på, at Mindet er lukket for gennemkørende trafik mellem Europaplads og Balticagade i myldretiden på hverdage. Kør i stedet til/fra Balticagade via enten Jægergårdsgade eller Sydhavnsgade. Eller benyt parkering ved Dokk1.

Annonce
Kombardo Expressen får holdeplads på Nørreport i stedet for på Rutebilstationen. Foto: Mols Linjen

Kortere rejsetid

Kombardo Expressen sætter passagerer fra København af på den nordlige side af Nørreport på vej op ad Randersvej, mens opsamlingen af passagererne på vej til København bliver på den sydlige side af Nørreport på vej ned mod havnen og hurtigfærgerne.

- Det er langt fra optimalt for vores busgæster, at de nu skal finde bussen et helt andet sted end vanligt – omvendt er vi helt med på, at situationen omkring rutebilstationen er ekstraordinær, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

De nye stoppesteder på Nørreport tages i brug ved første morgentur klokken 05.20 fredag 8. november.

- Gæsterne får lidt kortere rejsetid, og de kan stadig stå på og af centralt i Aarhus ved letbanens stoppested på Nørreport, siger Jesper Skovgaard.

Det er endnu uvist, hvor længe de nye stoppesteder skal benyttes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Annonce