Annonce
Aarhus

Risskov-borgere klagede over støj fra nye letbaneoverkørsler: Nu har Banedanmark skruet ned for lyden

Nye overkørsler i Risskov giver bedre sikkerhed, men også mere støj. Nu har Banedanmark skruet ned for lyden. Foto: Jens Thaysen
Letbanen støjer mindre i Risskov, efter at er er justeret på lydstyrken. Også i Mårslet er der udsigt til mindre støj fra letbanetogene.
Annonce

RISSKOV: I oktober 2019 blev sikkerheden langs med Aarhus Letbanes strækning gennem Risskovs stationgadekvarter øget væsentligt. To overkørsler er nu sikrede med bomme, blink og klokkelyd, mens en tredje overkørsel for cyklister og fodgængere er sikret med blink og klokkelyd.

Det var dog langt fra alle Risskov-borgere, der var tilfredse, efter de nye overkørselsanlæg blev taget i brug. For samtidig med at sikkerheden blev højnet langs med letbanen, steg lydniveauet også i forhold til tidligere, hvor overkørslerne gennem Risskov var usikrede. Og det faldt ikke i god jord hos naboerne, der derfor klagede over lydniveauet.

Banedanmark var i december forbi de tre Risskov-overkørsler for at se på forholdene. De nye overkørsler er moderne anlæg med elektroniske klokker, hvor lydstyrken kan justeres.

- Vi har efterfølgende besluttet at skrue ned for lyden til det lavest mulige niveau, forklarer sektionschef i Sikring & Fjernstyring i Banedanmark Pernille Steen Dornan.

Senere skal Banedanmark mødes i Risskov med en repræsentant for beboerne og leverandøren af overkørselsanlægget. Her skal man blandt andet se på muligheden af at vende højttalerne for at mindske støjen mest muligt for naboerne.

- Vi er jo ikke ud på at genere nogen. Derfor er vi i dialog med borgerne i området, forklarer Pernille Steen Dornan, der dog samtidig minder om, at overkørslerne er etableret af sikkerhedshensyn og ikke for at genere Risskov-borgerne.

De nye, moderne anlæg har elektronisk klokkelyd, der kan justeres. Foto: Henrik Lund
Annonce

Støjer stadig meget

En af de Risskov-borgere, der føler sig generet af lyden fra de nye overkørsler, er Hanne Riis.

Hun har soveværelse fire meter fra en af højttalerne ved den nordligste af de nye overkørsler, og selv om der er investeret i lydisolerende glas til huset, generer lyden stadig.

- Det har taget toppen af støjen inde i huset, men det er stadig meget generende. Lyden kan jo også høres omme i vores have. Det støjer i hele Risskov - det er forfærdeligt, fortæller hun.

Hun håber derfor, at en justering af højttalernes retning kan hjælpe.

- De burde kunne vende højttalerne, så de sender lyden nedad i retning mod bilerne. Det er dem, der skal advares - ikke os.

Annonce

Letbanen har fået flere henvendelser

Helst havde Hanne Riis foretrukket, at overkørslen var etableret i området lidt længere inde mod Aarhus, hvor der tidligere var en gangbro og en usikret overkørsel.

Det var dog ikke muligt, forklarer direktør i Aarhus Letbane Michael Borre. Det område er nemlig reserveret til en kommende letbanestation, der skal betjene Risskovs stationsgadekvarter og den bydel, der i de kommende år skyder op i området, der tidligere husede Psykiatrisk Hospital.

Letbanedirektøren fortæller, at Risskov ikke er det eneste sted, hvorfra der er kommet klager over støj.

- Vi får jævnligt henvendelser fra folk langs med banen, fortæller han.

Han har to bud på, hvorfor klagerne kommer.

- På Grenåbanen holdt trafikken stille i omkring to og et halvt år. Nogen har nok lige skullet vænne sig til lyden af tog igen. Samtidig bliver der i disse år bygget tættere på banen og omkring stationerne. Det er jo godt i forhold til passagerergrundlaget for letbanen, men det giver også udfordringer i forhold til naboerne, forklarer Michael Borre.

Selv om der er blevet skruet ned for lydstyrken i overkørslerne i Risskov, er det ikke et greb, der kan bruges ved resten af letbanens overkørsler. Her er der nemlig tale om den gammeldags type, hvor lyden kommer fra en lille hammer, der slår på en klokke.

Og en udskiftning af de gamle anlæg med nye, moderne anlæg med elektronisk lyd er ikke billigt. Ifølge letbanedirektøren koster det en kvart million kroner på overkørsel.

- Og de penge har vi ikke.

Husene ligger meget tæt på banen og overkørslerne gennem Risskovs stationskvarter. For at genere mindst muligt er lydstyrken sat ned på laveste niveau. Foto: Henrik Lund
Annonce

Stille i Mårslet

Det er ikke kun i Risskov, at borgerklager har giver bonus. Også i Mårslet har henvendelser fra borgerne nyttet.

Her var en række beboere nemlig lede og kede af, at letbaneførerne tyfonerede på strækningen umiddelbart syd for stationen. Det var der sådan set ikke noget nyt i - det gjorde togene også i Odderbanens tid. Tyfoneringen skyldes, at der er en ubevogtet overkørsel, som bliver benyttet af en landmand, så han kan komme over på sin marker på den anden side af banen.

Tidligere blev overkørslen også benyttet af adskillige Mårslet-borgere, der ville skyde genvej. Derfor blev der i første omgang sat et hegn og en aflåst låge op. Låge og hegn har lukket smutvejen og Aarhus Letbane har netop fået godkendt, at letbaneførerne fra og med natten til tirsdag kun skal tyfonere, når der er dårlig sigt - for eksempel tåge, kraftig sne eller heftig regn.

Michael Borre håber derfor, at Mårslet-borgerne bliver tilfredse med ændringen, der altså allerede er trådt i kraft når denne artikel læses.

Mårsletborgerne, der tidligere blev vækket af togenes tyfonering før en usikret overskæring syd for byen, kan fremover formentlig sove lidt længere. Fra tirsdag skal letbanetogene kun give lyd fra sig, når der er dårlig sigtbarhed. Foto: Henrik Lund
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Fuldt hus i de hvide test-telte: Ingen ledige tider før weekenden

Udland

Få overblikket: Mindst 100 mennesker har mistet livet ved voldsom eksplosion i Beirut

Aarhus

Stigning i smittede: Somalisk forening i chok over corona-tal

Aarhus For abonnenter

Tonicha går med mundbind i bussen: 25-årig ven døde af corona

Annonce