Annonce
Danmark

Rod i hankøn og hunkøn

Chefredaktør Peter Rasmussen, avisen Danmark

Årh nej, så blev det igen en af de uger, hvor man har lyst til at slå sig selv blidt i panden med flad hånd og spørge; hvad hulen har de gang på Københavns Universitet?

Underviserne på instituttet for Kunst- og Kulturvidenskab har i fuld alvor fået en henstilling fra ledelsen om at undgå, at sige ”han” og ”hun” og opfordres i det hele taget til at bruge kønsneutrale ord om de studerende. Altså ikke noget med at komme ind i klassen og sige ”Halløj drenge og piger, så sætter vi os lige ned”. Nej, for tænk nu hvis der er én blandt de studerende, der ikke kan identificere sig med den slags snærende begreber, men forholder sig til en ikke-binær kønsforståelse.

Ja, og hvad så kunne man tænke. Hvis man har en særlig kønsforståelse, som ikke lige falder ind under ”han” eller ”hun”, så kan man vel passende selv sige til. Men at et helt institut opfinder et vrøvlesprog, hvor man sorterer almindelige begreber ud for at tilpasse nogle få trans-studerende virker mildt sagt mærkeligt - for ikke at sige fjollet.

Men ikke nok med det. Underviserne bliver også opfordret til, at de ved studiestart finder ud af, om de studerede vil kaldes det navn, som de er indskrevet på universitet med. Det kunne jo være, at de har fået et navn, som de ikke længere identificerer sig med.

Altså helt ærligt. Hvor god tid har de på det universitet? Åbenbart tid nok til at spørge alle, om de vil hedde det, de hedder - eller om man måske i mellemtiden har fået mere lyst til at hedde Bosse eller Batman.

Også her kunne den studerende vel passende selv sige til, hvis det skulle være tilfældet.

For selvfølgelig skal studerende - og mennesker i det hele taget - behandles med respekt, uanset hvilken kønsforståelse de har. Men det får et skær af hysteri og sygelig optagethed af den kønslige orientering, hvis det pludselig skal være mest hensynsfuldt at udradere ordene ”han” og ”hun” fra vores sprog.

Problemet er, at den slags krænkelsesparathed har det med at vende ondt tilbage. Det gavnede for eksempel ikke integrationen, at en lærer på Copenhagen Buusiness School følte sig krænket over, at der blev sunget "Den danske sang er en ung blond pige" til morgensangen, fordi hun tilfældigvis selv havde mørkt år.

Og det gavner heller ikke forståelsen for forskellige måder at opfatte sit eget køn på, at debatten bliver parodisk og ender i det rene fjolleri. Tværtimod risikerer man at sætte det, som seksuelle minoriteter har kæmpet for i generationer, over styr; nemlig respekten for mennesker i alle afskygninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce