Annonce
Indland

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Onsdag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet.

Det er ikke en helt almindelig opgave, som murermester Kjeld Pedersen fra Lønstrup Murerforretning onsdag tager fat på.

Her begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr - det ikoniske fyrtårn i Nordvestjylland, som hvert år tiltrækker 250.000 besøgende.

Det 940 ton tunge fyrtårn på kanten til Vesterhavet risikerer at blive ædt af havets bølger inden for få år.

Derfor er der udtænkt en snedig flytteplan, som den lokale murermester står i spidsen for at udføre.

Og selv om alles øjne er rettet mod den 59-årige murermester, sover han roligt om natten.

- Jeg har arbejdet med det her projekt i to og et halvt år, og jeg har fået dygtige folk til at hjælpe med at håndtere opgaven. Så jo, jeg sover roligt om natten, siger Kjeld Pedersen.

Selve flytningen af fyret finder sted i uge 43, men forinden skal der blandt andet lægges kraftige køreplader ud til de tunge entreprenørmaskiner.

Inden det 23 meter høje fyrtårn flyttes, graves fundamentet fri fra sandet og forstærkes.

Derefter løftes tårnet op og placeres på otte hjul, hvorefter det trilles hen til den nye beliggenhed.

- Det er en slags rulleskøjter, fyret får på. Men det er altså ikke Inliner-rulleskøjter for børn, vi taler om her, griner Kjeld Pedersen.

De otte hjul har hver monteret en donkraft, der kan løfte op til 160 ton.

Murermesteren er ikke betænkelig ved, om bygningsværket kan holde til at blive flyttet.

Bygningen fra 1899 er ifølge murermesteren en "fantastisk stærk konstruktion".

Bekymringen går mest på, om det løse sand kan volde problemer.

- Vejret kan blive en modspiller, hvis det stormer. Det er løst sand, der skal bære vægten.

- Så sandet skal jo blive der og ikke blæse væk under de køreplader, vi lægger ud, siger Kjeld Pedersen.

Det er en risikabel manøvre, og der er ingen garanti for, at det går godt, understreger han.

- Jeg tror fuldt og fast på, at vi kan udføre opgaven. Men der er en risiko, en kalkuleret risiko, og det fremgår også af kontrakten med Hjørring Kommune.

- Men hvis vi ikke gør noget, så er alternativet jo, at fyret falder i havet, siger Kjeld Pedersen.

Eksperter vurderer, at flytningen af fyret vil forlænge levetiden for det 120 år gamle fyr med ekstra 40 år.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fiskerihavnen er til liv og fiskeri – ikke langtidsparkering

Det er ikke noget mere trist, end når vi mister nogle af de unikke miljøer, vi har i byen. Kommunen har ændret reglerne for parkering på havnen, så området kan slippe for bilister, der kommer og stiller bilen i otte timer. Og det er en god idé. Fiskerihavnen skal ikke være til opmagasinering af transportmidler, men et sted, hvor der kan skabes liv og drives forretning til glæde for alle århusianere. Men når de to konkurrerende fiskehandlere på Fiskerivej i samme ombæring står sammen og råber op om, at de nye regler er skadelige for deres forretning, blandt andet fordi man samtidigt fjerner flere af pareringpladser på Fiskerivej for at give plads til cyklister, så er det også en vigtig pointe. Hvis der ikke længere kan være havnerelateret virksomhed på havnen, så er iveren efter at vækste og gøre byen til en cykelby kommet for vidt. P. Clausens Fiskehandel og Havnens Fiskehus er institutioner i Aarhus, og man flytter ikke bare virksomheder, der larmer og lugter til et andet sted i byen. De skal ligge på havnen, og derfor er det glædeligt, at blandt andre Venstres Hans Skou er gået ind i sagen for at sikre, at der fortsat kan drives forretning på Fiskerihavnen. Siden er der gået politisk forvirring og en slags mudderkastning i den mellem de to rådmænd, (for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) og for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad (R)), som ikke kan blive enige om, hvem der har ansvaret for, at de nye regler i første omgang gik igennem. Det er heller ikke det væsentligste. Det er i stedet, at der bliver lavet en ændring, så man både slipper for pendlerne samtidigt med, at man gør stedet attraktivt for fiskehandlernes kunder, for Havnens Varmestue og for de to restauranter på Fiskerivej. Forleden var det netop Venstres Hans Skou og Bümyamin Simsek, der sikrede, at en populær vinhandler på Kystpromenaden kunne blive, selvom planerne var, at deres bygning skulle rives ned og erstattes af noget nyt. På den måde sikrede de et sted, der giver havnen liv. Lad os håbe, de gør det samme med parkeringsituationen på Fiskerivej.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce