Annonce
Udland

Rumæniens regering væltet ved mistillidsafstemning

Inquam Photos/Reuters

Den rumænske præsident Klaus Iohannis skal nu vælge en ny premierminister.


Rumæniens regering er torsdag væltet ved en mistillidsafstemning. Det betyder, at landets præsident, Klaus Iohannis, skal vælge en ny premierminister.

238 af de i alt 465 medlemmer af underhuset og Senatet stemte mod regeringen, der ledes af Viorica Dancila. 4 stemte for.

Der skulle 233 stemmer til at få dagsordenen vedtaget.

Dancila har siden august kæmpet for sin politiske overlevelse, efter hendes socialdemokrater i PSD mistede støtten fra deres juniorpartner.

- Vi har bremset Det Socialdemokratiske Parti i at skade Rumænien, siger lederen for det Liberale Parti, Ludovic Orban.

Oppositionen har nu 10 dage til at nominere en ny premierminister.

Vedkommende skal godkendes af præsident Iohannis, inden kandidaten og en ny regering kan godkendes ved en afstemning i parlamentet.

Valgeksperter regner med, at den kommende regering vil have Det Liberale Parti som en ledende kraft. Men det kan blive vanskeligt, for oppositionen står splittet.

Dancilas socialdemokratiske regering vil forsætte som et forretningsministerium, indtil der er fundet en ny regering.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce