Magistraten siger ja til samarbejdsaftale, der skal give Aarhus en ny busterminal.
Hvis pengene passer. Hvis planlægningen lykkes. Så får Aarhus i 2015 en helt ny busterminal. En tredækker med Grenaabanen i kælderen sammen med en splinterny letbane. Aarhus Stiftstidende giver her et bud på, hvordan den i store træk kan komme til at se ud.
På første etage kører rutebilerne ind og ud fra Ny Banegårdsgade på en ny busterminal. Passagererne - de kan gå lige direkte ind i hovedbanegården og derfra videre ned på perronerne.
På anden etage trækker shopperne dankortet i en af de 30 nye butikker, Bruun's Galleri har udvidet shoppingcentret med.
Magistraten - de fem rådmænd samt borgmesteren - sagde mandag i samlet flok ja til at lade Aarhus Kommune fortsætte samarbejdet med DSB Ejendomsudvikling A/S og Steen & Strøm Danmark A/S, der ejer Bruun's Galleri.
De tre parter har lavet en samarbejdsaftale, der skal ende med en helhedsplan for de tre etager, der skal opføres øst for Aarhus H. Samt en plan for byudvikling på grunden, hvor den gamle rutebilstation bliver overflødig.
Aftalen indebærer, at flere planlægningshold indbydes til at komme med ideer. De skal så afprøves, så det endelige forslag kommer til at indeholde de bedste elementer fra de forskellige forslag.
Budgettet for gennemførelse af helhedsplanlægningen er på tre millioner kr. Udgiften fordeles sådan, at Steen & Strøm Danmark A/S betaler 20 procent. DSB Ejendomsudvikling og Teknik og Miljø betaler hver 40 procent. Teknik og Miljø råder over en opsparing, hvor de 1,2 millioner kr. kan tages fra.
Samtidig med, at planen for hele området laves, går Teknik og Miljø, DSB og Midttrafik i gang med at lave et forslag til indretning af selve busterminalen.
Først da. Først når planlægningen er lavet, har de tre parter et præcist billede af projektets økonomi. Og først på det tidspunkt bliver der taget endelig stilling til, om Aarhus skal have en ny busterminal.