Annonce
Aarhus

Ruth åbnede landets første genbrugsbutik: Nu kommer hæderen

Hun satte sig virkelig spor, Ruth Andersen, da hun for 47 år siden åbnede landets første genbrugsbutik i Aarhus. I dag hjælper hun stadig til i butikken i Gl. Munkegade. Foto: Axel Schütt
For 47 år satte Ruth Andersen en lavine i gang, da hun åbnede en genbrugsbutik i Aarhus. Nu får hun pris.

Aarhus: Da Ruth Andersen fra Aarhus for 47 år siden sammen med sin mand, sognepræst Herluf Andersen, åbnede landets første genbrugsbutik i Aarhus, havde hun ingen anelse om, at hun dermed startede en sand genbrugslavine.

Men det gjorde hun. Overskuddet fra butikken har siden sin åbning sammen med de omkring 120 lignende butikker, det er blevet til i de forløbne 47 år, indbragt en halv milliard kroner til verdens fattigste.

Lørdag blev hun sammen med sin i dag afdøde mand hædret som Årets Folkehjælper 2019.

Parret fik ideen til genbrugsbutikken under en rejse til England i 1972.

Her blev de inspireret af, hvordan den engelske hjælpeorganisation Oxfam i 1947 gennem salg af brugte effekter skabte overskud til at kunne hjælpe ofrene fra 2. verdenskrig.

Ægteparret rejste tilbage til Danmark, og i foråret 1972 kunne de slå dørene op til Danmark første genbrugsbutik.

Annonce

Ægteparrets initiativ satte gang i en helt ny og hurtigt voksende trend i Danmark. Salg af genbrugstøj, brugsgenstande og brugte møbler skulle få enorm betydning for det arbejde, humanitære organisationer og foreninger driver.

I dag findes der over tusind genbrugsbutikker i Danmark, hvor anslået mere end 25.000 frivillige arbejder, og for hvem genbrug er en hjertesag. Årligt omsættes der for 600 millioner kroner.

Ruth Andersen er stadig aktiv inden for genbrugsområdet, og er stadig med i butikken i hjertet af Aarhus i Gl. Munkegade 8. Den drives stadig af frivillige medarbejdere med forskellig hjælp fra ansatte i Folkekirkens Nødhjælp.

Ruth Andersen fik prisen overrakt i København. Generalsekretær i Dansk Folkehjælp, Klaus Nørlem, udtalte i den forbindelse:

- I Dansk Folkehjælp hylder vi dem, som helt uegennyttigt tager de første skridt mod en bedre verden og sætter sig store fodspor. Ruth og Herluf Andersen er derfor modtager af prisen Årets Folkehjælper 2019. Hvor er det fantastisk, vi i Danmark har mennesker, som i den grad forstår at skabe merværdi for tusindvis af mennesker.

Sidste år gik prisen til Trygfondens Kystlivredning for deres arbejde med at højne badesikkerheden i Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce