Annonce
Aarhus

Så er aftalen skrevet under: Staten overtager Marselistunnel, der skal stå klar i 2031

To ministre bevidnede sammen med borgmester og rådmand, at staten overtager projektet med at bygge en Marselistunnel i Aarhus - med bidrag fra kommunen og havnen.

AARHUS: Nu er der sat både underskrift og dato på aftalen om en tunnel under Marselis Boulevard. Dermed kommer der nu endelig skred i det 24 år gamle løfte fra byrådet om en tunnel til den tunge havnetrafik.

Ved en ceremoni mandag formiddag på Aarhus Rådhus underskrev finansminister Nicolai Wammen (S), transportminister Benny Engelbrecht (S), borgmester Jacob Bundsgaard (S) og rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) en aftale om, at staten anlægger en tunnel under Marselis Boulevard mellem Åhavevej og Aarhus Havn med bidrag fra Aarhus Kommune og Aarhus Havn.

For 2,7 milliarder kroner tunnel

Den samlede anlægssum budgetteres til 2,7 milliarder kroner, hvoraf staten betaler 2,1 milliard, mens Aarhus Kommune og Aarhus Havn deles ligeligt om de resterende 600 millioner kroner. Det er efter alt at dømme den største enkeltaftale staten og en kommune har indgået, hvis man ser bort fra statens aftale om en tunnel med byudviklingsselskabet By og Havn i København.

Aftale om Marselistunnellen. Transportminister Benny Engelbrecht (S), finansminister Nicolai Wammen (S), borgmester Jacob Bundsgaard (S), rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), folketingsmedlem Mona Juul (K) og folketingsmedlem Andreas Steenberg (R). Foto: Søren Willumsen

- Jeg er en utrolig glad finansminister, der i dag skriver under på, at vi får Marselistunnellen på plads i en aftale mellem Aarhus Kommune og staten. Nu kommer tunnellen, pengene er sat af, fastslog Nicolai Wammen.

Han understregede, at det er et meget stort skridt ikke kun for Aarhus, men for hele landet, at tunnellen nu er vedtaget.

- Aarhus Havn står for at håndtere to tredjedele af alle containere, der kommer til Danmark. Der kører 3.000 lastbiler i døgnet til havnen og en million biler om året til Molslinjen. Så både trafikalt og miljømæssigt vil tunnellen blive en gevinst for hele landet.

I aftalen fremgår det at tunnellen kan bidrage til at styrke forudsætningerne for øget regional vækst og beskæftigelse i og omkring Aarhus.

Annonce

Her er tidsplanen

Allerede i år starter miljøvurderingen af tunnellen. Det skal føre frem til en revideret såkaldt VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkning på Miljø, red.).

VVM-undersøgelsen skal være færdig i 2024. Gravemaskinerne ventes derefter i jorden i 2025 og den færdige tunnel skal stå færdig i 2031, altså om 10 år fra nu.


Vi får brudt den barriere, trafikken er på Marselis Boulevard, ved at putte den tunge trafik under jorden. Det vil give bedre bykvalitet og livskvalitet for naboerne og århusianerne.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester


I forarbejderne følger flere borgerhøringer, understregede transportminister Benny Engelbrecht, der nu får ansvaret for ikke alene tunnellen, men også Åhavevej, da kommunen nu samtidig overdrager hele Åhavevej til staten som ny statsvej i forlængelse af E45.

Så er der underskrifter på aftalen om Marselistunnellen.

- Tunnellen handler ikke kun om bedre byrum og mindre støj for naboerne. Det handler også om at adskille de bløde trafikanter fra de store lastbiler og om at styrke en stor havn, sagde han.

Annonce

Bedre livskvalitet

Borgmester Jacob Bundsgaard var lige så glad som de øvrige:

- Det er noget vi har drømt om og arbejdet for i årtier, der nu lykkes. Det er en fuldstændig afgørende trafikløsning for at sikre en fortsat udvikling af Aarhus Havn. Samtidig får vi brudt den barriere trafikken er på Marselis Boulevard ved at putte den tunge trafik under jorden. Det vil give bedre bykvalitet og livskvalitet for naboerne og århusianerne. Ovenpå reducerer vi vejen fra fire til to spor - ét spor i hver retning, så barrieren fjernes. Og det giver mulighed for at lave byudvikling på de arealer, der frigøres.

Som borgmester er Jacob Bundsgaard også særlig glad for at staten ved sin overtagelse af projektet løfter et åg af kommunens skuldre, fordi det store byggeri ellers ville beslaglægge den såkaldte anlægsramme, som er et økonomisk loft, der ville betyde at kommunen ikke havde mulighed for at bygge nye daginstitutioner, idrætsfaciliteter og plejeboliger med videre. Men det får man altså fortsat mulighed for efter at finansministeren med Folketinget bag sig har overtaget Marselistunnellen.

Teknikrådmand Bünyamin Simsek takkede særligt finansministeren varmt, men også  transportministeren og partierne bag aftalen.

- Sagen viser, at det er utrolig vigtigt, at vi klæder vores folketingspolitikere på i store sager, og at vi ikke har rystet på hånden i forhold til de penge, som erhvervslivet har betalt til tunnellen, sagde Bünyamin Simsek inden der blev skrevet under.

Folketingsmedlemmer og medlem af transportudvalget Mona Juul (K) og Andreas Steenberg (R) deltog også i ceremonien, og udtrykte et kæmpestort tillykke til Aarhus og hele landet for aftalen.

Kort om Marselistunnellen

15. november 1997 indgik et bredt flertal i Aarhus Byråd forlig om etablering af Marselistunnelen.

Tunnelen skal anlægges på en 1,9 kilometer lang strækning under Marselis Boulevard. Den er tænkt som en del af et samlet projekt, der skal forbedre trafikforholdene i midtbyen samt at skabe en bedre adgangsvej fra Motorvejen til Aarhus Havn for transportsektoren.

Den første del af projektet var den allerede gennemførte udvidelse af Åhavevej. Den fandt sted i 2013.

Der er siden arbejdet med at lave tunnelen som en dobbeltrørstunnel med adskilte trafikretninger. Planen er, at Marselis Boulevard skal retableres over på tunnellen, så boulevardkarakteren fastholdes.

Med Aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021 og efterfølgende årets finanslov afsatte staten penge til at gøre tunnelen til virkelighed. Der er lagt op til, at staten betaler 2,1 milliarder kroner af den i alt 2,7 milliarder kroner dyre tunnel-arbejdet. Dermed bliver tunnelen en statsvej.

Aarhus Kommune og Aarhus Havn bidrager med tilsammen 600 millioner kroner, med halvdelen til hver.

Mandag 1. november 2021 blev anlægsaftalen underskrevet i Aarhus af parterne.




Annonce
Aarhus For abonnenter

På fem år har otte mennesker mistet livet i Aarhus Havn: Far til druknet efterlyser mere sikkerhed

Danmark

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Bundsgaard topper Stiftens Magtliste: Her er borgmesterens bud på, hvem der ellers er magtfulde i Aarhus

Livsstil For abonnenter

Tegnestue på kajkanten: Anders er med i kampen om at designe Danmarks næste klassiker

Byudvikling

Beboerne stemt ned: Boligblokke skal jævnes med jorden

Debat

Stiften mener: Hvor mange skal dø, før kommunen vil sikre havnen?

Thulesen Dahl: Pia Kjærsgaard skal ikke ind i ledelsen af DF

Erhverv For abonnenter

Her er de mest magtfulde personer i Aarhus: Se Stiftens Magtliste fra nummer 10 til 1

Debat

Byudviklingen løber amok i Risskov: Vi glæder os til at se, hvad du dur til, Steen Stavnsbo

Aarhus

På trods af corona og isolation: Sexsygdom spreder sig i Aarhus

Ordning med lønkompensation bliver forlænget i to uger

Alarm 112

Voldsomt færdselsuheld i nat på E45: Lastbil bragede ind i bil på nødsporet

Aarhus For abonnenter

Skoler og institutioner under ekstremt pres: Flere steder er mere end halvdelen af de ansatte ramt af sygdom

Aarhus

Er dit navn på listen? Se de 50 mest populære navne i Aarhus

Annonce