Annonce
Aarhus

Så går vandreturen igen fra Moesgaard: Den Store Vandring 2 er en realitet

Ligesom sidst er Moesgaard Museum startsted for Den Store Vandring. Arkivfoto: Asger Krogh
På søndag gentager Henrik Mikkelsen sin vandresucces med Den Store Vandring. Denne gang går turen fra Moesgaard Museum til Odder Museum.

MOESGAARD: Omkring 600 vandreglade østjyder gik med på Den Store Vandring i foråret. Et smuk vandretur på 40 kilometer fra Moesgaard Museum til Kalø Slot. Nu gentager Henrik Mikkelsen, som står bag initiativet, turen.

Søndag 22. september kan man stille op på parkeringspladsen ved Moesgaard Museum iført vandrestøvler og praktisk tøj for at gå med på en 20 kilometer lang rute. Først går man gennem skovene ved Moesgaard og derefter langs kysten til Norsminde for at gøre et stop halvvejs.

Her vil naturvejleder Ole Sørensen fortælle ‘røverhistorier og anekdoter’, ligesom Norsminde Fiskehus disker op med fiskefrikadeller, der dog skal bestilles på forhånd. Her vil være vanddepot og adgang til toilet inden turen går ind i landet gennem Rude til Odder, hvor de friske vandrefolk følger åen det sidste stykke op til Odder Museum.

Ved målet for turen tager borgmester Uffe Jensen imod med kaffe og et velfortjent klap på de trætte skuldre.

Her kan man også købe kringle og sodavand, så man kan få fyldt depoterne op igen.

I skrivende stud er der 317 tilmeldte, men med udsigt til smukt vejr, forventer Henrik Mikkelsen endnu flere deltagere.

- Jeg tror ikke, vi når op på samme antal som sidste gang, da den lange rute på 40 kilometer udfordrede mange. Men der er 2.000 interesserede på Facebook, så mon ikke vi når op på de 350 denne gang. Det håber jeg, siger Henrik Mikkelsen.

Den lokale ildsjæl har en ambition om, at der 'opstår noget værdifuldt, når mennesker mødes og går på vandring sammen med mennesker de måske ikke kender i forvejen’.

Desuden håber han at ruten giver et kendskab til steder, som nogle af deltagerne ikke kender i forvejen.

- Ved at lægge starten ved Moesgaard Museum og målet ved museet i Odder, håber jeg at man får øjene op for spændende steder, man ikke kender i forvejen. Ligesom Norsminde er et besøg værd flere gange, mener Henrik Mikkelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce