Annonce
Østjylland

Så kom godkendelsen: Letbanen har sat farten op på Djursland

Strækningen mellem Ryomgård og Grenaa er nu godkendt til 100 km/t. Foto: Henrik Lund
Annonce

DJURSLAND: Siden 9. august har Aarhus Letbanes køreplan på Grenåbanen været indrettet på, at letbanetogene på strækningen mellem Ryomgård og Grenaa må køre 100 km/t, selvom  hastighedsopgraderingen fra 75 km/t til 100 km/t endnu ikke var godkendt. Det har betydet, at togene på Grenåbanen har haft større risiko for mindre forsinkelser på den østligste del af strækningen på Djursland.

Århus Stiftstidendes tema om letbanen

I foråret 2020 bragte Århus Stiftstidende en serie på 14 kapitler om letbanens svære start, den ugennemskuelige økonomi og organisation samt muligheder og forhindringer ved fremtidige udvidelser. Vi har samlet alle artiklerne i et særtillæg for avisens læserer med abonnement på e-avisen.

Den endelige godkendelse af hastighedsopgraderingen er nu i hus, og fra mandag fik letbaneførerne i togene lov til at sætte farten op, så der nu må køres op til 100 km/t på strækningen. Derfor forventer direktør hos Aarhus Letbane Michael Borre, at passagererne fra nu af kommer til at opleve færre forsinkelser.

- Vi valgte at lave køreplanen ud fra, at vi måtte køre 100 km/t mellem Ryomgård og Grenaa, vel vidende at det kunne give nogle mindre forsinkelser, indtil godkendelsen var i hus. På den måde undgår vi at lave et køreplanskift nu. Nu er hastigheden sat op, og jeg formoder, at det vil betyde færre forsinkelser, forklarer Michael Borre.

Annonce

To afgange i timen

Det er ellers ikke fordi, at letbanen generelt kører med forsinkelser. På den indre strækning gennem byen er næsten 99 procent af togene i år kørt til tiden.

Odderbanen har været ramt af lidt flere forsinkelser - nemlig 2,5 procent. På Grenåbanen kørte mellem fire og otte procent med forsinkelser frem til køreplanskiftet.

I månederne frem til godkendelsen af hastighedsopgraderingen har omkring 12 procent af afgangene kørt med forsinkelser.

Med hastighedsopgraderingen til 100 km/t på strækningen er første forhindring for at kunne køre to afgange i timen hele vejen til Grenaa skaffet af banen. Nu mangler så at få etableret et ekstra spor på Trustrup station, så togene kan køre omkring hinanden på stationen.

I oktober meddelte Aarhus Letbane imidlertid, at krydsningssporet først bliver færdigt i løbet af første kvartal i 2022.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af corona-virus i hunde og katte: Fødevarestyrelsen afliver katte på minkfarm

Annonce