Annonce
Aarhus

Så lugter det i Aarhus - igen

Modelfoto: Iris/Scanpix

Kloaklignende lugt over midtbyen de seneste dage. Ingen ved, hvor lugten kommer fra. Gør du? Tip os hvis du ved, hvad det er, der forpester luften i Aarhus.

Flere dage med en underlig lugt i midtbyen, som nogle beskriver som kloaklignende og kvalm har givet klager til kommunens afdeling for Natur og Miljø.

Annonce

Fredag stank det og lørdag eftermiddag var den helt gal med en meget kraftig kloaklugt, beskriver flere beboere til kommunen i klagebreve.

"I de seneste dag har der i området ved rutebilstationen og Fredensgade, hvor jeg bor, været en tiltagende kloaklugt. Et decideret lortelugt, der er meget kraftig og overvældende. Det er så slemt, at ikke kan åbne vores vinduer uden at få brækfornemmelser og hovedpine. For slet ikke at tale om, når vi skal ud i byen. Vi ønsker der bliver gjort noget ved det, for folk begynder snart at blive rigtigt syge af den dårlige lugt," skriver en mand fra Fredensgade.

Mandag formiddag hang lugten fortsat kvalmende i midtbyen, som om en stor kloak stod åben et sted. Samtidig lå skyerne lavt over byen og der manglede vinde til at lufte ud over byen.

Avisens udsendte kan efter en spadseretur mandag middag på Banegårdspladsen, i Ryesgade og Rosenkrantzgade bevidne den trælse, kvalmende lugt. Klagerne og avisens beskrivelse fik Boris Schuleit til at tage ud i midtbyen for at observere lugten mandag over middag.

Ved 13-tiden vendte han tilbage på telefonen:

»Jeg kan lugte to ting. Dels en havlugt, som nok bærer lidt rådden tang med sig, og dels den gammelkendte lugt af foderstoffabrik på havnen. Men den er ikke slem, højest to-tre lugtenheder, og det er ikke noget vi skrider ind over for,« siger kemiingeniøren.

At definere lugte er ret kompliceret, fordi der ikke findes maskiner, der kan registrere lugte. Derfor foregår det på den måde, at kommunen kan opsamle en luftprøve og indsende den til et laboratorium, hvor mennesker deltager i et lugtpanel.

Boris Schuleit forklarer metoden:

»Der sker det i laboratoriet, at lugtprøven fortyndes, indtil den kun lige knapt kan lugtes. Når lugtpanelet lige netop kan lugte noget, kalder vi det én lugtenhed. Og hvis vi har fortyndet luften fem gange svarer det til fem luftenheder, og så videre.«

Først hvis en lugt overskrider fem lugtenheder skrider kommunen ind over for synderen. Mandag tog kemiingeniøren ingen luftprøver, fordi han ud fra sin erfaring vurderede, at der var tale om langt under fem lugtenheder, formentlig kun to-tre lugtenheder.

Boris Schuleit afviser også, at der kan være tale om lugt fra de bunker af ghanesisk træflis, som energiselskabet Verdo har liggende yderst på Østhavnen netop nu. I sommeren 2012 gav træflis store lugtgener i hele byen på grund af svampevækst, men altså ikke nu.

Det afviser kommunikationsmedarbejder Lisa Dalsgaard fra Verdo også:

»Vi fik et skib ind for 14 dage siden med træflis, som nu ligger på havnen. Men da flisen kom ind lugtede den ikke, hvilket vi også havde et lugtpanel til at fastslå. Og efter 14 dage i det fri vil det også undre os, hvis det er gasset op.«

Så vi er tilbage ved foderstoffabrikken, men hos den store producent, DLG, melder man pas.

»Nej, der ikke herfra, det lugter, og vi har ikke haft nogle specielle lugtudslip, og befinder os også helt ude på Østhavnen,« siger driftsleder Karl Skovsbøl fra DLG.

Stiften.dk må derfor sende bolden videre til læserne:

Ved du, hvad det er der har lugtet fredag og hen over weekenden til mandag?

Send gerne en mail med dit bud til sowi@stiften.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce