Ny togbane mellem Aarhus og Silkeborg vil koste 4 mia. kr. og halvere transporttiden.
Det 12 år gamle forslag om en ny jernbane direkte mellem Aarhus og Silkeborg via Brabrand, Harlev, Galten og Resenbro bliver støvet af i en ny rapport fra Transportministeriet, som samtidig sætter pris på strækningen.
4 mia. kr. vil det koste at etablere den nye mere direkte lineføring for togdrift til at aflaste den nuværende mere snoede og langsommere linje over Skanderborg, Ry og Laven.
I dag tager turen mellem Aarhus og Silkeborg cirka 50 min, men på en ny direkte bane på 35 km kan rejsetiden bringes ned på mellem 20 minutter og en halv time afhængig af antallet af stop og med tog, der kører 160 km/t, har tidligere rapporter talt om.
Flere tager toget
En sådan bane vil åbne for langt hurtigere rejsetider mellem Aarhus, Silkeborg, Herning og Holstebro og dermed er det ministeriets forventning, at flere vælge at tage toget frem for at køre i bil, hvilket igen vil lette trafikpresset på Silkeborgvej.
Ifølge den nye delrapport fra Transportministeriet om en grøn transportpolitik i Danmark undersøger ministeriet for tiden mulighederne for den kortere linjeføring mellem Aarhus og Silkeborg via Galten.
I rapporten er der ikke taget endelig stilling til banen, og der remses en række andre projekter op, som også koster milliarder. Derfor er rapporten et oplæg til politikerne, som skal prioritere mellem og beslutte de kommende års investeringer i veje og jernbaner.
Gammel idé
Ideen om en nærbane opstod allerede i 1998-99 og senest har SF i Folketinget foreslået at få undersøgt muligheden for en ny bane mellem Silkeborg og Aarhus over Galten.
I sekretariatet for Aarhus Letbane læses den nye rapport med stor interesse, og forslaget om nærbanen passer som fod i hose til letbanens udviklingsmuligheder.
»Det vil give en meget hurtig togforbindelse mellem Aarhus og Silkeborg og dernæst muligheder for omstigning til letbanen i Aarhus i for eksempel Brabrand, hvor vi planlægger en næste etape af letbanen,« siger Ole Sørensen, leder af letbanesekretariatet.