Annonce
Aarhus

Sådan bliver fremtidens trafikløsning: Hurtige ringvejsbusser og tunneler under indfaldsveje

Da Bus Rapid Transit - BRT - endnu ikke findes i Danmark, kan vi ikke bringe et foto af transportsystemet på dansk grund. Så her er det næstbedste: En visualisering af Aalborgs BRT, Plusbus, der kommer i drift i 2023. Illustration: Busplus/Aalborg Kommune
Aarhus Kommune er i fuld gang med at planlægge Bus Rapid Transit og overvejer blandt andet at at føre Ringvejen under Viborgvej og Randersvej, så trafikken kan glide bedre.

AARHUS: Stig ind i en stor og komfortabel bus og sæt dig til rette, mens bussen fragter dig gennem byens tætte myldretidstrafik.

Den kører i sit eget spor, lavet af special-asfalt, der er mere komfortabelt at køre på end almindelig asfalt.

Desuden kører bussen i sin helt egen vognbane, så den undgår forsinkelser. Uanset hvor tætte køer myldretidens biler holder i.

Annonce

Og så er den flink ved klimaet, fordi den drives af en el-motor.

Det er den trafikløsning, Aarhus Byråd har valgt at indsætte på Ringvejen.

Bus Rapid Transit - BRT - hedder trafiksystemet, som slet ikke findes i Danmark endnu. Først i 2023 indvier Aalborg Kommune "Plusbus", der på en 12 kilometer lang strækning bliver Danmarks første Bus Rapid Transit-system.

Projektet i Aarhus skal i gang hurtigst muligt. Derfor har Magistraten på sit møde på mandag en sag på dagsordenen, hvor Teknik og Miljø blandt andet beder om, at BRT-systemets linjeføring lægges fast ad den rute, kortet viser.

BRT-bus på ringvejen. KORT: Aarhus Kommune

Strækningen går mellem Viby Ringvej og Aarhus Universitetshospital ad ruten, buslinje 6A i dag betjener.

Kryds i to planer

Og da fremtiden lader til at byde på flere og flere biler har Aarhus Kommune sat det rådgivende ingeniørfirma, Cowi, til at undersøge muligheden for at ombygge krydsene, hvor Ringvejen skærer Viborgvej og Randersvej, til kryds i to planer.

Ringvejen skal føres under Viborgvej og Randersvej. På samme måde som Motorvej Syd og Åhavevej er ført under Viby Ringvej.

Den øvelse vil koste tæt på 400 millioner kr., men når bilisterne ikke længere skal holde for rødt på Viborgvej og Randersvej, vil rejsetiden på Ringvejen falde betragteligt.

Men hvis byrådet vil - og ikke mindst hvis det kan finde pengene - kan BRT-ruten forlænges til Risskov. Nærmere bestemt til letbane-stationen på Vestre Strandallé.

Det kan ske gennem Vejlby Centervej, Skolevangs Allé og Vestre Strandallé.

BRT-rute fra Skejby til Risskov. KORT: Aarhus Kommune

Undersøgelser viser, at denne forlængelse af ruten vil give væsentligt flere passagerer.

Det samme gælder, hvis man i syd forlænger BRT-ruten fra Axel Gruhns Vej mod Oddervej.

Teknik og Miljø anslår, at det vil koste cirka 530 millioner kr. at anlægge en Bus Rapid Transit-rute mellem Axel Gruhns Vej og Aarhus Universitetshospital.

Forlænger man ruten til Vestre Strandallé løber anlægssummen op i knap 800 millioner kr.

Alle priser er inklusive et 50 procents usikkerhedstillæg på 50 procent i henhold til retningslinjerne i statens nye regler for anlægsbudgettering.

Annonce

Vil have stat og region med

I budgetforliget afsatte byrådet 292 millioner kr. til at udvide Ringvejen og etablere BRT.

Men i Folketingets store infrastrukturforlig, indgået i juni, var der ingen penge til at indføre BRT på Ringvejen.

Derfor vil Teknik og Miljø og Borgmesterens afdeling nu gå i dialog med både staten og Region Midtjylland om mulighederne for medfinansiering.

Midttrafik fik i 2020 lavet en vurdering af, hvad en BRT vil betyde for passagertallet i forhold til i dag, hvor linje 6A jævnligt bliver forsinket på grund at trængsel.

Svaret var, at en BRT vil få passagertallet til at stige med mellem 20 og 27 procent. Det svarer til mellem 2500 og 3400 nye passager på en hverdag.

Årsagen er kortere rejsetid, bedre regularitet og en højere komfort.

Trængsel og forsinkelser

Især på Ringvejen og Ringgaden samt indfaldsvejene inden for Ringvejen er trængslen så stor, at det forsinker busserne.

Linje 6A har i en længere periode haft så store problemer med forsinkelser, at køretiden blev udvidet med cirka 1500 køreplantimer om året. En merudgift på cirka 1,2 millioner kr. om året.

Hvis det var muligt at reducere køretiden på linje 6A med to minutter pr. afgang, svarende til cirka fem procent af det samlede antal køreplan-timer, ville det give en årlig driftsbesparelse på cirka 2,2 millioner kr.



Annonce
Aarhus For abonnenter

Kvinde forsvandt fra demensplejehjem og døde: - Afdækning af forløbet viser, at der er begået en fejl undervejs

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 46.590 coronatilfælde - tallet for indlagte når 918

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Udsigt til motorvejsramper splitter lokalområde: Nu kommer grundejerforening med et mere spiseligt forslag

Aarhus For abonnenter

Campingplads til foræringspris bygger nyt: - Det kan være de samme kunder, der lejer en campinghytte den ene weekend og tager på storbyferie den næste

Debat

Tag med på en togtur, Gert Bjerregaard: Letbanen er ikke totalt forældet, men fremtiden for kollektiv trafik

Sport

Antonsen og Axelsen får bøde på 25.000 for DM-afbud

Hanne blev overfuset af chefen og fik hjertesvigt: - Det er et grufuldt eksempel på et ødelæggende psykisk arbejdsmiljø

AGF For abonnenter

Stiften mener: Derfor er det en god ide at et nyt stadion 'kun' får plads til 20.000

AGF

Jon Dagur er en hemmelighedsfuld AGF'er: - Jeg har ikke besluttet mig for noget som helst

Aarhus

Faxe Kondi-kviktest: Sådan prøver de unge at fuppe sig til en corona-pjækkedag

3F-formand stopper efter afsløringer om dobbeltliv: Her er det, du skal vide om sagen

Alarm 112

Raserianfald i bus og tog: Passagerer flippede ud da de blev snuppet i at 'køre på røven'

Byudvikling For abonnenter

Stor udvidelse af Den Permanente på vej: Kan blive et aktiv for hele Aarhus

Kultur

Museernes Oscar: Aarhus-museum er nomineret til fornem pris efter to års knoklen med ny udstilling

Annonce