Annonce
Aarhus

Sådan imponerer du dine venner med din festugeviden

Vidste du, at der løber 200.000 liter vand i timen gennem vandfaldet på Vesterbro Torv? Det og meget mere kan du få at vide i denne artikel, der giver dig muligheden for at imponere vennerne med din festugeviden. Foto: Martin Dam Kristensen

Festugen er godt i gang, og du har måske allerede været en tur forbi de mange aktiviteter rundt om i byen. Men har du din festugespecialviden helt på plads?

AARHUS: Planlægger du en tur med dine venner til Festugen i næste uge, kommer der her en guide med festugeviden, som du kan bruge til at imponere dine venner - eller måske gøre dem lidt misundelige på din nørdeviden om Aarhus Festuge.

Annonce

Scenarie 1:

Du går med dine venner i Byparken og ser en plakat for Aarhus Festuge:

En af dine venner siger: "Nå ja, temaet for Aarhus Festuge er jo Bridging".

Du svarer: "Er I godt klar over, at det første tema for Aarhus Festuge var i 1979? Før det var der ikke et tema. Temaet var 'Dans i centrum'".

Scenarie 2:

I går en tur ned gennem gågaden og ser en person i en iøjnefaldende blå t-shirt med et farverigt blomstermønster på.

Din ven siger: "Det er vist en af de frivillige til Aarhus Festuge".

Du svarer: "Vidste I, at der er omkring 270 frivillige til Aarhus Festuge. De kommer fra mange forskellige nationaliteter, bl.a. Ungarn, USA, Letland og Uruguay."

Scenarie 3:

I bliver fanget i en trafikprop i gågaden, hvor I må standse op, fordi der er rigtig mange mennesker.

Din ven siger: "Der er godt nok mange folk i byen i Festugen".

Du svarer: "Det kan man roligt sige. Faktisk var der omkring 500.000 besøgende over 18 år under Aarhus Festuge sidste år."

Scenarie 4:

Dit blik bliver fanget af nogle høje trævægge med streetart på Frederiks Allé. I går over for at kigge på en kunstner, der står og spraymaler på en af væggene.

Din ven siger: "Det er da godt nok flot".

Du svarer: "Der er rent faktisk 1500 kvm vægge. Der er 60 stk., og de måler fem gange fem meter. Og så er der 20 kunstnere med forskellige nationaliteter".

Scenarie 5:

Bagefter går I hen forbi Vesterbro Torv, hvor I ser et stort vandfald.

Din ven siger: "Jeg tror, jeg læste et sted, at det hedder Vesterbrofaldet...".

Du svarer: "Der løber hele 200.000 liter vand i timen gennem vandfaldet. Der er blevet flyttet 80 kvm. skov og 22 træer for at plante den til."

Scenarie 6:

Klokken er ved at blive mange, og I bevæger jer hen til en af byens mange festtelte, hvor I får en kold fadøl.

Din ven siger: "Det lyder da mega fedt med det her band. Hvad hedder de?"

Du svarer: "Altså i 1970 spillede The Rolling Stones og Jimi Hendrix i Aarhus Festuge. Og i 1993 spillede Björk, Rage Against the Machine, Tool og Stone Temple Pilots."

Scenarie 7:

I er i gang med jeres tredje fadøl. Dine venner er glade for, at der endelig er kommet ro på dig med mærkelige facts om Aarhus Festuge. I snakker om, hvor mange år I har været til Aarhus Festuge.

Din ven siger: "Det er vel næsten syv år efterhånden?"

Du svarer: "Aarhus Festuge er faktisk ældre end både Roskilde Festival, der begyndte i 1971, og Smukfest, der begyndte i 1980. Den første festuge blev afholdt i 1965".

Scenarie 8:

Du står alene tilbage med din lunkne fadøl, fordi dine venner blev trætte af din nørdeviden om Aarhus Festuge og forlod dig.

Denne artikel er skrevet af Rikke Uhre hos Aarhus Festuge og udgivet i samarbejde med Stiften.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Åbn butikken og spred glæde i byen

På en køretur gennem en af vore mindre provinsbyer i det skønne forårsvejr, så jeg byens butikker holde åbent for salg. Der var mennesker i gadebilledet, og ved byens største modetøjsbutik gik kunderne ind og ud ad døren. Inde i butikken gik kunderne rundt og udviste hensyntagen til hinanden. Det var en rigtig dejlig oplevelse at se åbne butikker og glade mennesker i gadebilledet. Der er hos de fleste mennesker behov for at vende tilbage til en problemfri hverdag, og byens butikker er dem, der er bedst til at visualisere positive begivenheder – og en tro på fremtiden. Åbn butikken, og gør kunderne glade. Alle bliver vindere. Byens borgere kan opleve glæden ved at se mennesker i gadebilledet – og åbne butikker. Butikkerne skaber salg og fungerer stadigvæk som arbejdsplads. Byen går fra at være ”død” og mennesketom til atter at være "levende” og aktiv. Er det at udvise dårligt samfundssind at holde sin butik åbent for salg – eller er det sund fornuft? Er det bedre at holde butikkerne lukkede og risikere at gå konkurs i juni måned fremfor at sikre overlevelsen ved at sælge til de kunder, der gerne vil købe? Danskerne kan sagtens tilpasse sig en situation, der gør det nødvendigt at opføre sig på en anden måde end tidligere, og man kan sagtens selv finde ud af at vise det hensyn, der er nødvendigt. Detaillisterne kan sagtens finde ud af at holde deres butikker åbne og samtidig ”hjælpe” kunderne til udvise de nødvendige hensyn. Et nedlukket Danmark over en længere periode fører til en ny ”istid”. De detaillister, der holder deres butikker åbne for salg, gør os alle en stor tjeneste. Glade mennesker i gadebilledet gør hverdagen festligere for alle – derfor er det en god ide at holde butikkerne åbne for salg. At skulle vente hele eller halve år på en normalisering ødelægger alt for den private sektor, og det er jo, når alt kommer til alt, den private sektor, der skaber forudsætningerne, for at Danmark er et velfærdssamfund. Lad os åbne butikkerne og bevise, at vi godt kan tage hensyn til hinanden uden at blive formanet herom af regeringens forskellige ministre. Det danske forår er skønt. Lad os komme ud og nyde det i fulde drag. Lad os få lov til at købe nyt forårstøj til garderoben.

Aarhus

Leder af daginstitution har travlt: Børnene er velkomne - forældrene skal nødigt indenfor

Aarhus

Ingen hjælp at hente: Lang næse til kulturens fyrtårne i Aarhus

Annonce