DEBAT: Bør man bygge en ny "tør-havn", hvor jernbane og motorvej mødes?
Tusindvis af lastbiler kan holdes ude af Aarhus. Sodpartikler og mange tons CO2-udledning vil forsvinde fra byen. Luftforureningen og støjen i Aarhus vil mindskes.
Havnen får tilført dens manglende og savnede lager- og aktivitetskapacitet. Aarhus undgår at medvirke aktivt til hæve vandstanden i verdenshavene.
Flere steder krydser motorvej og jernbane hinanden i Aarhus Kommune. Lad i fremtiden lastbiler hente og bringe havnegods i en "havnegods- og havne-lagerterminal" opført et af disse steder.
Et havområde svarende til mere end Riis Skovs 80 hektar - og svarende til det dobbelte areal af alle Aarhus Kommunes tilsammen 50 hektar fodboldbaner - vil kunne bevare sit maritime havmiljø. Turister og borgere i kommunen vil beholde herlighedsværdien af den resterende meget smukke Aarhus Bugt.
Med et sådant tiltag vil Aarhus dermed bevæge sig endnu tættere mod, i stedet for bort fra, opfyldelsen af FN's målsætninger. Alle interessenter kunne blive tilgodeset - ville det være en rigtig win-win?
Flere steder krydser motorvej og jernbane hinanden i Aarhus Kommune. Lad i fremtiden lastbiler hente og bringe havnegods i en "havnegods- og havne-lagerterminal" opført et af disse steder.
Derfra er der allerede eksisterende dobbelte jernbanespor for havnegodset med tog mod Aarhus H og videre ad havnesporet til Aarhus Havn.