DEBAT: Efter utallige læserbreve imod udvidelse af havnen er der da endelig i fredagsudgaven 1. april et logisk og fornuftigt forslag fra det radikale byrådsmedlem Metin Lindved Aydin: Forslag om at udvide Aarhus Havn med dry port i Årslev.
Den 21. april 2021 sendte jeg papiret "Aarhus Havn versus Hamburg Hafen" til såvel Aarhus Byråd som Transportministeriet angående tunnelen under Marselis Boulevard og godstrafik i øvrigt. Blandt andet omtaler jeg logistikcentret ved Årslev, der blev indviet i 2008, og efter regionsplanerne skulle der være sidespor fra længdebanen.
Med udvidelsen af havnen vil der være plads til en ranger- og godsbanegård, hvilket muliggør direkte omladning til skibe eller til pakhuse.
Omladning af såvel containere, veksellad og stykgods i Årslev vil være til fordel for alle parter. De fleste af de lastbiler, der i dag kører til og fra Aarhus Havn, kan med omladning i Årslev spare tid og brændstof. Stat og kommune sparer milliarderne til en tunnel, og byens borgere får mindre støj og røg.
Med udvidelsen af havnen vil der være plads til en ranger- og godsbanegård, hvilket muliggør direkte omladning til skibe eller til pakhuse. Skibes og godstogs energiforbrug pr. ton/km er en brøkdel af lastbilers og dermed også udslippet af CO2.