Annonce
Østjylland

Særtransport mandag og tirsdag nat: Lysreguleringer, skilte og master skal graves op

Når de to kæmpe skorstensfiltre skal over Randersbro og videre ud til Leca Værket, skal der graves skilte, lysreguleringer og master op, for at det store gods kan komme til. Foto: Annelene Petersen
Når de to skorstensfiltre i nat og tirsdag nat skal køres til Leca Værket skal alle forhindringer graves op på deres vej. Det betyder, at både Verdo og Strøm Hansen A/S kører i forvejen og graver skilte, lysreguleringer og master op.

Randers: Det er store trafikale udfordringer, som særtransporterne fra Give Sværgods A/S står foran, når de to skorstensfiltre på henholdsvis 92 og 90 ton inklusiv lastbil skal fragtes fra Randers Havn til Leca Værket. Alt, hvad der er i vejen, skal graves op på ruten. Det være sig lysreguleringer, skilte og master.

- Følgebiler fra Verdo og Strøm Hansen kører i forvejen og gør plads til særtransporterne. Det betyder, at de graver skilte, lysreguleringer og master op. Noget af det kommer på plads med det samme, for eksempel lysreguleringer, dem kan vi jo ikke undvære, siger civilingeniør og trafikplanlægger, Alexander Svejstrup, Veje og trafik, Randers Kommune.

Det sker i aften og nat og så gentages det hele tirsdag aften og nat.

Skorstensfiltrene, der skal bruges i anlægget til røggasrensning, når Leca Danmark lægger om fra kulfyret produktion til at fyre med biomasse, er lavet af glasfiber og vejer henholdsvis 34 ton og 26 ton, og de transporteres til Hinge mandag mellem klokken 22 og klokken 5, og tirsdag mellem klokken 22 og klokken 5.

De kæmpestor konstruktioner er produceret i Baltikum og sejlet til Randers, hvor de har ligget og ventet på Randers Havn på videre lastbiltransport.

Annonce
Her pilles lysreguleringen på Kulholmsvej ned for at de store skorstensfiltre kan komme forbi. Foto: Annelene Petersen

Komplicerede beregninger bag

Der er lavet komplicerede beregninger på særtransportens tryk og belastning på Randersbro, og derefter er tilladelsen givet, forklarer Alexander Svejstrup.

- Vejdirektoratet har en portal, hvor alle broværker og tunneller er beskrevet i Danmark, og broerne har fået en klasse og en norm for, hvor meget vægt, der må køres med på dem. Det afhænger jo af mange faktorer så som spændvidde på broen, afstanden mellem bropiller, antal aksler på køretøjet, køretøjets hastighed, hvor på broen, der køres med mere. Og lad mig bare sige, at vi er ikke bekymrede over den her transport. Der kunne skrues yderligere på det ved at forbyde andre køretøjer på broen samtidig med, men det er ikke skønnet nødvendigt, siger Alexander Svejstrup.

Særtransporten skal køre modsat færdselsretningen, hvor der køres direkte oven på bropillerne, og der må ikke køres med mere end ti kilometer i timen på broen, mens resten af transporten må gå op til 60 kilometer i timen.

Hvem betaler så for at de store skorstensfiltre kan komme til Hinge?

- Alle regninger sendes til vognmanden. Der går ingen skattekroner til det her, det skal borgerne ikke betale for. Men kommunen er behjælpelig med tilladelse og information om særtransporterne, siger Alexander Svejstrup.

Turene koster 250.000 kroner

Vognmanden fortæller, at regningen løber op i omkring 250.000 kroner for det hele.

- Og det er ikke noget, vi er bekymret for, det her. Broen skal nok holde, siger partner i Give Sværtransport A/S, Jan H. Rafn, der selv har kørt ruten nogle gange for at være på den sikre side med at de 7,45 meter brede, 9,06 meter høje og 36,5 meter lange skorstensfiltre kan bugseres rundt.

Han oplyser, at det bestemt ikke er det tungeste gods firmaet har kørt med.

- Nej, det her er ikke noget, vi er uvant med. Det største vi har kørt med er på den anden side af 300 ton. det har været industrielt gods, offshore fra fabrik til havn, siger Jan H. Rafn, der fortæller at firmaet har fire følgebiler med til at sørge for at trafikken ikke kommer for tæt på særtransporterne.

Han kører i øvrigt selv med i aften og tirsdag aften.

- Ja, når det er mig, der har beregnet ruten, så kører jeg selv med, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Kampen om Kongelunden

Hvor mange af Aarhus´ byrådspolitikere har fri adgang til AGF´s kampe? I og for sig et ret ukompliceret spørgsmål at få besvaret, ikke? Så jeg sendte i god tro en mail til kommunaldirektøren for Aarhus kommune. Der skete ikke det store. En kommunaldirektør har mange vigtige sager at tage sig af, så håbet var vel bare, at det lille ”?” var sendt nedad. Nå, ja! Nu skal man jo ikke komme med udokumenterede påstande, end ikke i en blog, der står for tastaturantens egen regning. Samme mail, men nu i ny retning: Kulturrådmanden og pressechefen. Her var der hul igennem. Pressechefen replicerede: ”Det er byrådsservice i Borgmesterens Afdeling, der kan svare på dette. Jeg tillader mig derfor at sende spørgsmålet videre til dem”. Den mail var fra d.4. november. Åbenbart er det en større sag for byrådsservice at servicere. Jeg troede i min indgroede naivitet, at man ”vidste sådan noget”. Men det gør man ikke, eller måske man ikke ønsker at oplyse om det! Jeg mener blot, byrådspolitikere får honorar for deres arbejde, inkl. en som bekendt ret favorabel orlovsordning. Så burde det ikke være god skik og brug, at alle ”frynsegoderne” også er offentligt kendte. Nu synes jeg jo ikke, at kulturrådmanden skal betale entré for at klippe snoren til åbningen af et nyt hus i den gamle by. Men der er vel andre ”gratis adgange”, som ikke så indlysende. Det er lykkedes mig én (og sikkert sidste) gang at få fedtet mig ind i VIP-loungen uden at slippe en slante, som det hed dengang AIA, var store i århusiansk fodbold. Og derinde, på ryggen af de gamle stadionhaller og med store panoramavinduer ud mod banen, åbner sig en ny verden, ukendt for den, der er vant til at snige sig ind gennem tælleapparaterne med sin selvfinansierede billet og reservationen til et af de solblegede, fesengrønne plasticsæder. Herinde i varmen er der bløde sæder, mad, snacks og drikkevarer. Rundt om bordene sidder i fortrolig snak adskillige kendte, nogle blot lokale koryfæer, andre med genkendelsesfaktor uden for kommunegrænsen. I min egen beklemte, ubekvemme ukendthed er udvejen at få hamstret en sodavand og hilse på serveringspersonalet, som er lige så ukendte, som jeg er. Men her sidder de altså. Forretningsfolk, sponsorer, popmusikere, gamle fodboldstjerner, klubbosserne, deres håndlangere og minsandten også nogle af byens betroede politikere. Gad vide, hvad de taler om? Dagens kamp? Måske, men ifølge en af mine døtres speciale om beslutningsprocesser i det offentlige regi foregår de ofte ved kaffemaskinen, uformelt, uforpligtende, uden for referat. Befinder jeg mig i en VIP-lobby, hvor trafikken går den modsatte vej? Hvor de indflydelsesrige og beslutningstagerne er inviteret ind på lobbyisternes slagmark på en fri ”transfer” eller? Et par timer inden AGF-Brøndby-kampen (på trods af løbebanen, eller måske mere på grund af en kompetent, no-nonsense-træner vandt AGF fortjent 2-1) mødte jeg bag stadion en af kvarterets beboere, som hilste venligt og lettere indigneret spurgte mig, hvad jeg syntes om stadion-planerne med væddeløbsbanens inddragelse etc. Opildnet af min lydhørhed skosede hun de sammenspiste, teflonbelagte, socialdemokratiske cand.scient.pol-drenge, som åbenbart er Aarhus´ nye herskende klasse. Hvis de vil have projektet gennemført, får de deres vilje! Men så slemt bliver det bare ikke. Når pengestærke, gavmilde givere kan give kommunen 500 millioner kroner til at ”løfte” hele området med Friheden, Stadion, Arenaen, JVB, skovene og Mindeparken, og vel at mærke uden at plastre til med boliger på væddeløbsbanen, så ånder alt idyl. Der er dog et andet men: AGF-direktør Jakob Nielsens ønskestadion koster alene 400 millioner kroner. Det giver jo ikke mange midler til et fuldblods atletikstadion, løsning af det evigt tilbagevendende trafikale kaos (der bliver endnu værre med Mols-linjens flytning) og så det helt indlysende behov, Aarhus har: Den store, indendørs multiarena, der kan matche Københavns royale arena og Hernings "Boksen", og som vil være en langt bedre investering for kommunen end et nyt stadion.

Aarhus

Tivoli Friheden vil bygge en ny scene

Annonce