Annonce
Kultur

Sæson i kærlighedens tegn: Lidenskab og lyster i spil på Aarhus Teater

Shakespeares udødelige kærlighedshistorie, "Romeo og Julie" spiller på Aarhus Teaters Store Scene den kommende sæson. I hovedrollerne er to af teatrets stjernefrø, Mette Karkstein og Viktor Pascoe Medom. Foto: Per Arnesen
Teaterdirektør Trine Holm Thomsen glæder sig til igen at kunne vise teater med publikum i salen og håber på, at corona ikke kommer til at kaste skygger over den kommende sæson.

AARHUS: - Passion og kærlighed. Behovet for at vende tilbage til livet og sanseligheden. Det er nogle af de temaer, vi har meget fokus på den kommende sæson. Det er et repertoire, som afspejler menneskets og kærlighedens kraft, siger Trine Holm Thomsen, der lige nu krydser fingre for, at Aarhus Teaters storstilede familieforestilling "Charlie og Chokoladefabrikken" bliver gennemført som planlagt fra 6. maj.

Den kommende sæson åbner i august med musikforestillingen "Anne Linnet", der om nogen har lidenskab, begær og seksualitet som omdrejningspunkt i sine tekster.

Senere på sæsonen udspiller sig verdens vel nok mest kendte kærlighedshistorie "Romeo og Julie" på samme scene.

Annonce

- Her medvirker, ud over skuespillerne, også Aarhus Teaters kor og dansere fra Holstebro Dansekompagni (tidligere Black Box Dance Company, red.). Marie Koldkjær Højlund laver musik til forestillingen og er med på scenen, fortæller Trine Holm Thomsen.

Den århusianske musiker er huskomponist denne sæson og laver lyddesign til flere forestillinger. Scenograferne Nathalie Mellbye og David Gehrt fortsætter som huskunstnere på teatret. Reumert-nominerede Gehrt på fjerde år.

Nå, men tilbage til begæret og lidenskaben. Den finder man også i sæsonens musical "Cabaret".

- Den hylder i den grad frisind, lyster og løssluppenhed i Berlin. Et brølende nu lige før Hitler tager over, forklarer Trine Holm Thomsen.

Begær er der også i "Omstigning til paradis", som har Nanna Bøttcher, Mette Døssing og Jacob Madsen Kvols i hovedrollerne i det klassiske trekantsdrama på Scala.

"Omstigning til paradis" har Nanna Bøttcher, Jacob Madsen Kvols og Mette Døssing i hovedrollerne. Foto: Per Arnesen

Instruktøren er norske Peer Perez Øian, som er en af flere norske teaterfolk på teatret den kommende sæson.

- Vi vil gerne præsentere mange forskellige bud på scenekunst. Jeg synes, det er sjovt at udvide publikums blik på, hvad teater egentlig kan være. Det har meget at gøre med, hvordan historien fortælles og hvilket scenesprog, man bruger. Der er utroligt mange dygtige instruktører i Danmark, og vi bruger rigtig mange danske instruktører på Aarhus Teater, men der er også noget i at søge til udlandet for at få flere instruktører i spil, forklarer Trine Holm Thomsen.

Sanseligt Studio

På Studio er det kropslige og sanselige i højsædet.

- Forestillingerne skal kunne mærkes og ikke alene opleves med intellektet, forklarer Trine Holm Thomsen, og tilføjer at det naturligvis gør sig gældende på alle husets scener, men at der på den intime Studio-scene er mulighed for at sætte ekstra fokus på samspillet med publikum.

Familieforestillingen "Alice i Eventyrland" handler for Trine Holm Thomsen om nysgerrighed og en åbenhed ud mod verden. - Det er noget andet end den puppe, vi har været i den seneste tid, siger hun. Foto: Creative Zoo

Det gælder blandt andet "Til de lyse morgener".

- Det er en helt ny forestilling, som vi skaber fra bunden. Den handler om, at vi skal lære at være fysiske sammen og tæt på hinanden igen. Vi har spurgt publikum, hvad de har savnet allermest under corona, og deres svar er indarbejdet ind i scenerne, fortæller hun.

Annonce

Glædeligt gensyn

Corona kom til at spille en stor rolle i denne og den foregående sæson. Mange af teatrets forestillinger blev aflyst, inden de nåede et publikum, eller gik glip af den spilletid, de var tiltænkt.


Det er virkelig dejligt at skabe nogle forestillinger, som er så holdbare, at man sagtens kan vise dem flere gange. Derudover synes vi også, at vi skylder publikum, at de får et liv igen, da "Ordet" fx var helt udsolgt,

Trine Holm Thomsen, teaterdirektør Aarhus Teater


Det råder teatret bod på ved at vise et par 'gengangere', den kommende sæson.

Publikum kan blandt andet opleve et gensyn med Kaj Munks "Ordet", der modtog en Reumert for "Årets forestilling", men måtte lukke ned før tid.

- Det er virkelig dejligt at skabe nogle forestillinger, som er så holdbare, at man sagtens kan vise dem flere gange. Derudover synes vi også, at vi skylder publikum, at de får et liv igen, da "Ordet" var helt udsolgt, siger Trine Holm Thomsen.

På Studio vender Christian Lollikes "En fortælling om blindhed" tilbage i en genopsætning.

- Det er jeg rigtig stolt af, for den blev rost af både publikum og anmeldere. Men forestillingen havde ikke plads til så mange på grund af corona-restriktionerne, siger Trine Holm Thomsen.

Christian Lollike har også haft fingrene i "Kagefabrikken", som på grund af corona aldrig nåede at få premiere på teatret i foråret.

Den grovkornede farce om kager og integration bliver nu relanceret på Scala.

Annonce

Vigtige samarbejder

Samarbejdet med Sort/Hvid og Christian Lollike kommer også til udtryk i en helt ny forestilling, den gotiske gyser "Sandmanden", som han dramatiserer.

Teatret har måttet lægge mange forestillinger ned grundet corona, og det ærgrer naturligvis Trine Holm Thomsen, der håber at den kommende sæson ikke bliver præget af Covid-19. - Vi prøver så vidt muligt at registrere og gemme dem, så de måske kan komme igen på et tidspunkt. Men der er meget, der skal gå op praktisk og logistisk, for at det kan lade sig gøre. Men hvor vi kan, gemmer vi og håber på et gensyn, for vi har lavet mange gode forestillinger, som publikum ikke har set. Foto: Isak Hoffmeyer

Forestillingen viser meget godt, at samarbejde er noget, Trine Holm Thomsen sætter højt.

- I den medvirker også seks dansere fra Holstebro Dansekompagni, vores nye samarbejdspartner, som vi også lavede "Vita Danica" sammen med. Og så er vi så heldige at Den Sorte Skole har sagt ja til at komponere musikken til, fortæller Trine Holm Thomsen, der også fremhæver parløbet med Det Kongelige Teater, der denne sæson udmønter sig i Anne Linnet-forestillingen "Jeg er jo lige her", og det lokale samarbejde med Opgang2 Turnéteater om at vise deres ungdomsforestillinger.

Annonce

Ud af huset

Men teater skal ikke kun ses Hack Kampmanns smukke hus.

Også denne sæson kan man komme med teatret på Udflugt - denne gang i selskab med den århusianske koreograf Nønne Mai Svalholm og modedesigner Henrik Vibskov.

- Vi lancerer også en ny app til en podwalk, hvor man kan købe adgang til en række fortællinger, som man kan opleve, mens man går tur. Det er en anden måde at se byen og opleve teater på, siger Trine Holm Thomsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGF ændrer i historiebøgerne: - Det er respektløst over for tidligere spillere

Aarhus For abonnenter

Vi skal gøre op med tøjspild: Klædeskabet er fuldt af klimasyndere

Annonce