Annonce
Aarhus

Søren Frichs Vej får en grøn overhaling: 30 nye træer og blomster i vejkanten

Søren Frichs Vej bliver snart en noget grønnere oplevelse at færdes på. Illustration: Aarhus Kommune

Stykket mellem Carl Blochs Gade og Ringgaden får træer, heller og blomster.

AARHUS: Grønt er godt for øjnene, og med den logik in mente bliver Søren Frichs Vej mellem Carl Blochs Gade og Ringgaden snart rigtig god for gluggerne. I løbet af de nærmeste uger går Aarhus Kommune nemlig i gang med at skabe fartdæmpende heller, og plante 30 nye træer og blomster langs med vejen.

Samtidig kommer nye lyskryds i krydsene mellem Søren Frichs Vej/Carl Blochs Gade og henholdsvis P. Hiort Lorentzens Vej og A. Hertzums Vej. På den måder håber Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø, at det bliver nemmere for beboerne i området at bruge Godsbanearealet.

- Vi forbereder Søren Frichs Vej til at blive hovedfærdselsåre fra Godsbanearealerne og videre gennem brokvarteret. Træer er afgørende for, at de nye bykvarterer bliver attraktive steder at bo, og derfor er jeg glad for, at vi får plads til så mange langs bygaden. Det viser, at vi er seriøse med vores ambition om, at Aarhus skal have 10.000 træer inden 2025.

Projektet skal efter planen stå færdigt i maj 2019, og skal ifølge Aarhus Kommune også agere som en rettesnor for den videre udvikling af Søren Frichs Vej. Trafikken bliver i perioden påvirket i form af mere snævre veje og omkørsler for både cyklister og bilister - her kommer skilte til at vise vej igennem arbejdet på vejen.

Du kan se et før og efter billede af Søren Frichs Vej herunder - kør slideren frem og tilbage og se forandringen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce