Annonce
Aarhus

S: Byg ny skole ved Nye

<p>Hvis det står til Socialdemokraterne i Aarhus bliver der bygget en helt ny skole i den nye bydel Nye. Illustration: Tækker Group.</p>

Lisbeth Lauersen (S) vil have en ny skole ved den kommende bydel Nye, som skal titrække tilflyttere og give nuværende beboere tryghed.

Nye er ny bydel syd for Elev, som forventes at tiltrække mange børnefamilier.
Annonce
<p>De første boliger i Nye står efter planen færdige i løbet af efteråret 2017. Illustration: Tækker Group.</p>
Derfor foreslå Socialdemokraterne, at der udarbejdes et konkret oplæg til en ny folkeskole i den nye bydel nord for Aarhus.
»Det er yderst vigtigt for både de kommende og nuværende børnefamilier i Elev-området, at der sikres en tilstrækkelig skolekapacitet i takt med, at området vokser,« siger Lisbeth Lauersen (S), der er medlem af Børn- og Ungeudvalget i en pressemeddelelse.
Det er kommunens opgave at sikre, at der er folkeskoler og offentlige institutioner nok i Aarhus.
Og en ny skole i Nye har ifølge Lisbeth Lauersen to fordele:
»Bydelen Nye vil for det første have nemmere ved at tiltrække børnefamilierne, når de potentielle tilflyttere ved, at der kommer en ny skole. For det andet giver det de nuværende beboere en tryghed, at de ved, at der er styr på skoleudviklingen,« siger Lisbeth Lauersen.
Oplægget skal fremlægges til anlægsprioriteringen i budgetlægningen for 2018.
Den overordnede plan er, at Nye, når den engang er færdig, skal kunne huse omkring 20.000 mennesker.
I første omgang er der nu en lokalplan på vej for en første etape op mod eksisterende beboelse i Elev på 650 boliger på en til fire etager.
Der første 50 boliger i Nye skal efter planen stå klar i løbet af 2017.
Du kan følge vores dedikerede side om byudvikling her
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce