Annonce
Aarhus

S-SF går udenom appel: Fastholder letbane på Viborgvej

Foto: Axel Schütt

Et politisk flertal i teknisk udvalg vil have næste etape af letbanen til at køre ad Viborgvej. Derfor vil man ikke undersøge en alternativ rute ad Søren Frichs Vej.

AARHUS/BRABRAND: Socialdemokratiet og SF i Aarhus Byråd har lige præcist flertal i byrådet til at stemme en sag igennem onsdag, der kan få stor betydning for trafik- og byudviklingen i Aarhus.

S og SF støtter et forslag fra Teknik og Miljø om at næste etape af letbanen skal køre ad Viborgvej forbi Den Gamle By mod Hasle og derefter svinge over Bispehaven til Gellerup og Brabrand. De to partier synes, at der kun skal laves en VVM-undersøgelse af denne rute og fravælger dermed at miljø-undersøge konsekvenserne af en alternativ rute til letbanen via banegraven og Søren Frichs Vej, Viby Ringvej til City Vest og Bispehaven, sådan som flere borgere, foreninger og andre partier foreslår.

Sagen handler kort sagt om at skære den kommende VVM-undersøgelse til. En VVM-undersøgelse til 40 mio. kr., som partier i Folketinget har fundet penge til fra puljen 'bedre og billigere kollektiv trafik'.

Anden etape af letbanen er som udgangspunkt delt i tre, der nu skal miljøundersøges:

1. En kort strækning på Aarhus Ø.

2. En strækning fra Lisbjerg til Hinnerup.

3. En strækning fra Aarhus Ø til Brabrand.

Annonce

Appel fra 8 råd

Otte fællesråd står bag en appel til Aarhus Byråd om at udsætte anden etape af letbanen og overveje en anden linjeføring.

De otte er:

Vejlby Risskov Fællesråd

Midtbyens Fællesråd

Åby-Åbyhøj Fællesråd

Fællesrådet for Møllepark-Vesterbro

Viby Fællesråd

Tilst, True og Skjoldshøj Fællesråd

Christiansbjerg Fællesråd

Hasle Fællesråd

Alternativ linje droppes

Det er den tredje strækning, der er mest debat om i forbindelse med den kommende planlægning og miljøvurdering.

Enhedslisten og Alternativet forslår, at man belyser en alternativ linjeføring gennem Aarhus midtby og ad Viborgvej. Også Dansk Folkeparti ønsker en rute ad Søren Frichs Vej undersøgt.

Ifølge Teknik og Miljø afviger en alternativ rute via Søren Frichs Vej så meget fra det fremlagte projekt via Viborgvej, at der vil være behov for en supplerende offentlighedsfase, som kan gennemføres i 2018.

Teknik og Miljø foreslår dog Viborgvej-ruten, fordi den dækker 12.000 flere indbyggere end der bor/vil komme til at bo langs Søren Frichs Vej inden for en afstand af 600 meter fra letbanen. Viborgvej-ruten vil også dække 3.000 flere arbejdspladser end den alternative rute.

For smal vej

Hovedforslaget har således et kundepotentiale der samlet set er større end en linje via Søren Frichs Vej, konkluderer Teknik og Miljø.

Den alternative rute i banegraven og til Søren Frichs Vej vil kræve, at man kan køre over DSBs hovedværksted ved Sonnesgade. Det forventes ifølge DSB tidligst at kunne lukkes efter 2030, når værkstedet skal flyttes til Aarslev.

Samtidig haster det med at få lagt en eventuel linjeføring over godsbanearealerne, da man er i gang med en udviklingsplan for området.

Endelig er der et problem med Søren Frichs Vej, som ifølge Teknik og Miljø er to-sporet med cykelstier og fortove. På det smalleste sted ud for Henrik Hertz Vej er der ned til cirka 20 meter mellem facaderne på boligkarréer. Det er så smalt, at letbanen ikke kan køre i sin egen bane, men skal dele pladsen med bilerne, hvilket vil gå ud over fremkommeligheden for både letbane og biler, skriver Teknik og Miljø.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce