Annonce
Aarhus

S.T. Valentin er flere gange kåret som Byens Bedste: Her bliver byens mænd klædt på med stil

Udvalget er ofte noget særligt i S.T. Valentin. Ofte er tøj og sko produceret begrænset oplag. Foto: Flemming Krogh
’What a Man Should Know’. Nikolaj Valentin og Steffen Larsen står bag herretøjsbutikken S. T. Valentin, hvor de lægger vægt på den gode smag og bruger tid på kunderne.

AARHUS: På et stålbord i herretøjsbutikken S.T. Valentin ligger to blå trøjer, en hvid T-shirt, et par grønternede skjorter og en bog.

Herretøjsbutikken i den smukke rødstensejendom i Guldsmedgade er ikke overfyldt med tøjvarer. I det høje, lyse rum er tøj og sko valgt ud med omhu. Til den kvalitetsbevidste mand.

På væggen bag en patineret butiksdisk i teaktræ hænger tjekkede plakater med tips til manden, der har styr på sit liv. Hvordan sidder en butterfly korrekt? Hvordan får man tjenerens opmærksomhed, når man er ude at spise? Der er råd og vejledning til at danne de fleste mænd i såvel påklædning som korrekt opførsel.

Plakaterne sender også et budskab om, hvordan man giver grundig vejledning til kunderne i S.T. Valentin.

- Vi forsøger at give fortællingen om os videre til dem, der kommer ind her, forklarer Nikolaj Valentin, der står bag S.T. Valentin sammen med makkeren og vennen Steffen Larsen.

Annonce

S.T. Valentin

S.T: Valentin, Guldsmedegade 23, 8000 Aarhus C.

Hjemmeside: stvalentin.dk

Plads til livsstil

De to århusianere, der stammer fra henholdsvis Lemvig og Svendborg, åbnede deres herretøjsbutik i Aarhus for en halv snes år siden. I et undseeligt kælderlokale i Grønnegade med en tro på at kunne klæde den moderne gentleman i Aarhus ordentligt på. Ud fra deres egen overbevisning.

Siden dengang har de to velklædte mænd udviklet ‘brandet’ S.T. Valentin. De er for længst rykket fra det mørke, afsides liggende kælderlokale til en synlig placering i Guldsmedgade. Nu har de plads til at udvide butikken og har inddraget baglokalet til prøverum. Desuden har de bygget en ny trappe til første sal, hvor kunderne ud over tøj kan opleve livsstilsprodukter, som hører til den mandlige garderobe.

På første sal står rækker af smukke flasker med et bredt udvalg af parfumer og andre produkter til mænd. De er et ’must’, når man arbejder ud fra mottoet, "the well-groomed man always get the girl."

Barbergrej er et kapitel for sig. En moderne gentleman bruger naturligvis en barberkost og sæbe af god kvalitet - frem for en elektrisk barbermaskine.

Flere butikker

Lokalet på første sal bliver indimellem omdannet til et mindre fotostudie.

- Kunderne kan følge med i processen, når vi laver fotos af de nye varer, der kommer på hjemmesiden, siger en smilende Steffen Larsen, der insisterer på at have sin blå hue på, inden der skal tages billeder af ham.

Selvom de to kammerater og bagmænd ser afslappede ud i deres enkle tøjstil, er forfængeligheden til stede. Sådan må det være, når man ved, hvordan den moderne gentleman skal tage sig ud.

Det er sjældent at se de to ekspedere kunder i butikken samtidig. De har ofte travlt i kontoret, der er indrettet bag de matte glasruder på første sal. Her bruger de to driftige tøjeksperter meget af deres tid. Der skal ekspederes kunder på hjemmesiden, og der skal bestilles nye varer.

Siden begyndelsen i kælderen i Grønnegade i 2008 har de to driftige herrer udvidet bedriften til at rumme flere mærker og butikker. De står bag butikkerne Rains på Klostertorv og butikken Han Kjøbenhavn, som er nabo til S.T. Valentin. Så efterhånden står Nikolaj Valentin og partneren Steffen Larsen bag et mindre imperium med mange ansatte. Det har også betydet, at de to bruger mindre tid i de fysiske butikker. I S.T. Valentin har de ansat en butiksbestyrer, Lasse Winther Rasmussen.

Der er ofte travlhed i S.T: Valentin, og derfor er Lasse Winther Rasmussen (th) ansat som butiksbestyrer. Foto: Flemming Krogh

Fredagsbar

Både Nikolaj Valentin og Steffen Larsen holder fast i at komme ud i butikken, når det er muligt. Mange af kunderne kender dem fra årene i Aarhus.

- Stamkunderne er vigtige for os, men vi har også mange nye kunder, der kommer tilfældigt forbi eller er stødt på S.T. Valentin på nettet. De synes, det er spændende at komme ind i vores fysiske butik og møde os i virkeligheden og blive inspireret af vores ’mande-univers’. Her kan man røre ved tingene og mærke kvaliteten i de håndplukkede varer, mener Steffen Larsen.

For nylig kom to unge fyre forbi. Det havde taget turen til Aarhus fra Esbjerg med den enes mor som chauffør.

- De var meget begejstrede for at se butikken og snakke med os. Da de gik med deres indkøbsposer, sagde de endda ’tak for i dag, det var en oplevelse’. Så bliver det ikke bedre, siger en smilende Nikolaj Valentin.

Herretøjsbutikken er flere gange valgt til Byens Bedste. Den var også nomineret i år, men kom ikke på podiet denne gang. Ved indimellem at lave fredagsbar med øl eller en gin og tonic henter de formentlig en del ekstra stemmer til Byens Bedste næste år.

Med sikker sans for det stilfulde og moderne står Steffen Larsen (tv) og Nikolaj Valentin bag udvalget i S.T. Valentin. Foto: Flemming Krogh
Barbergrej og andet uundværligt tilbehør til den velklædte mands garderobe er på hylderne i butikken. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce