Annonce
Alarm 112

Sag om udvist tyrker tages op på højeste niveau i Strasbourg

Vincent Kessler/Reuters
Storkammer ved menneskerettighedsdomstolen har valgt at se på udvisningsdom mod psykisk syg tyrker.

Den højeste instans ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Storkammeret, har valgt at se nærmere på en dansk kriminalsag, der tog sin begyndelse i 2006.

Her begik den tyrkiske statsborger Arif Savran et kølleoverfald på Christiania og blev siden idømt syv års fængsel for ugerningen.

Han måtte efter en afgørelse i Østre Landsret i 2015 også se sig udvist af Danmark for bestandigt - selv om hans diagnose for paranoid skizofreni stadig krævede behandling.

Afgørelsen blev siden bragt videre til den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Her fik han i efteråret 2019 medhold.

Domstolen vurderede ikke, at han havde gode nok muligheder for at få den korrekte behandling i Tyrkiet.

Danmark valgte at anke dommen til Menneskeretsdomstolens Storkammer, som er den højeste instans ved domstolen i Strasbourg.

På et møde den 27. januar mødtes storkammerets fem dommere for at tage stilling til fem sager.

Her var sagen mellem Danmark og Arif Savran den eneste, der blev taget op til behandling igen.

Med afgørelsen fra Strasbourg i oktober blev det gjort klart, at Arif Savran skulle hentes tilbage til Danmark.

Eksperter pegede i den forbindelse på, at dommen ville gøre Danmarks muligheder for at udvise udlændinge med helbredsproblemer ringere.

Flere eksperter henviste til, at dommen kunne blive et skråplan og kunne føre til øget "sundhedsindvandring".

Regeringen valgte at anke til storkammeret, da det ifølge udlændinge- og integrationsminister Matias Tesfaye var en "mærkesag" for regeringen at udvise kriminelle og udvisningsdømte udlændinge.

- Jeg spærrede øjnene gevaldigt op, da jeg hørte om dommen og måtte bogstaveligt tal læse den en ekstra gang, før jeg kunne tro på, at domstolens snævre flertal var kommet frem til den afgørelse, sagde ministeren i den forbindelse.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce