x
Annonce
Biler

Salget i februar: Tysk klassisk elbil igen i front

VW e-Golf er en aldrende elbils-model. Men den har fået en nye ungdom, efter at priserne blev sat ned for nyligt. Foto: VW
VW e-Golf er igen i februar den mest solgte elbil herhjemme, fulgt af Hyundai Kona Electric og Tesla Model 3.

Det sikre og solide valg trækker frem for rækkevidde. Især hvis prisen er overkommelig. Sådan er billedet for salget af elbiler i februar. Her sætter den bedagede VW e-Golf med 128 indregistreringer sig ligesom i januar på tronen som den mest solgte elbil herhjemme. Den følges af Hyundai Kona Electric, hvor importøren, efter at have fået presset lange leveringstider ned til få uger, nu rykker til tops med 98 biler.

Den er fulgt af den evige favorit, Tesla Model 3, der med 79 biler indtager tredjepladsen. Lige efter finder vi den nye generation af Renault Zoe med 36 biler, mens nyheder som VW e-UP og den faceliftede Hyundai Ioniq også er med på listen. Den nye Porsche Taycan er også registreret, dog kun med tre biler.

Annonce

Top 10-salg af elbiler i februar

1. VW e-Golf: 128

2. Hyundai Kona Electric: 98

3. Tesla Model 3: 79

4. Renault Zoe: 36

5. Nissan Leaf: 27

6. Kia e-Niro: 21

7. VW e-Up: 21

8. Hyundai Ioniq: 17

9. Tesla Model S: 15

10. Audi e-Tron: 13

Kilde: De Danske Bilimportører

Bredt felt

Længere nede på listen finder vi kendte modeller som Nissan Leaf, Tesla Model S og Audi e-tron, der sælger jævnt. Kia har også en pæn håndfuld e-Niro med. Det er ellers en model, der er lang levereringstid på.

Uden for listen ser vi BMW i3 med 10 biler, Kia e-Soul med syv biler, Jaguar i-Pace med seks biler, Tesla Model X med fem biler og Mercedes EQC med tre biler. De tre største elbilsmærker er da også meget lidt overraskende VW, Hyundai og Tesla.

Salgslisterne skal normalt tages med et gran salg, og de er meget følgesomme over for, hvis der kommer store leverancer af bestemte modeller i visse måneder. Det samme gælder i særdeleshed for elbilerne, hvor der er tale om forholdsvis små tal over for et samlet bilsalg på over 225.000 biler om året, og hvor der i særdeleshed er tale om uregelmæssige leverancer.

Med i regnestykket tæller også, at et firma som Tesla har regnskabsafslutning i hvert kvartal, hvilket betyder, at der ofte er større leverancer op mod dette. Derfor kan vi også forvente at se nummerplader på flere Tesla-modeller i marts.

Mangler faste rammer

Med 495 elbiler på gaden i februar kommer det samlede salg i år op på 1025 elbiler. Det skyldes i høj grad fastholdelsen af afgifterne på elbiler, og at der fortsat kommer flere modeller og større leveringer. Med flere modeller som for eksempel Skoda Citigo e iV, Seat Mii Electric, Mini SE, Audi e-Tron Sportback samt VW ID3. og Peugeot e-208 på trapperne er der mere i pipelinen. VW ID3. bliver dog muligvis forsinket på grund af softwareproblemer, mens Peugeot e-208 også er forsinket og er ramt af, at komponenter fra Kina ikke er klar på grund af corona-problemerne.

Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, forudser, at udviklingen med flere elbiler på vejene fortsætter. Men han peger på, at der skal faste rammer for afgifterne frem for de midlertidige løsninger, der er i dag.

- Salgstallene for februar viser, at danskerne har taget den grønne omstilling til sig, men hvis den positive udvikling skal fortsætte, kræver det langsigtede og stabile rammevilkår. Mens vi afventer Eldrup-kommissionens arbejde, skal vi - helst allerede i foråret - have afklaret, hvad der sker med afgifterne på den anden side af nytår, siger han med henvisning til den kommission, der p.t. arbejder med grøn omstilling.

Salgstallene for plug-in-hybrider fortsætter også den positive udvikling. I februar 2020 kom der nummerplader på 597 nye af slagsen.

Hyundai Kona Electric har fået vind i sejlene, efter at importøren har fået skruet leveringstiderne ned. Foto: Hyundai
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Omsætning boomer: Madspildsbutikker bugner af lækre varer under coronakrisen

Læserbrev

Læserbrev: Hjælp kulturlivet og vores OL-atleter - læg ekstra på lottokuponen

Forleden, da jeg købte en Eurojackpot-kupon i den lokale brugs, tænkte jeg, hvordan kan vi støtte op om vores OL-atleter, så de ikke kommer til at lide økonomisk, indtil legene afvikles engang til næste år. Og vores kulturinstitutioner lider også, dem må vi og skal vi også hjælpe. En by som Aarhus uden Moesgaard, Den Gamle By, Aros m.v. er ikke en dansk storby, selvfølgelig skal de have hjælp. Jeg undersøgte, hvor mange der spiller lotte hver uge, det drejer sig da om en hel del. En lottokupon indeholder 10 rækker og koster 150 kr. at spille. Når man så ved, hvordan vinderchancerne er, så er man risikovillig, når man satser 150 kr. - så det vil for den enkelte ikke betyde det mindste, hvis man oveni prisen for lottokuponen skulle erlægge 10 kroner til støtte for vores OL-atleter og kulturen i Danmark. Bliver 10 kroner pr. lottokupon til noget? Ja, det bliver faktisk til ret meget, for hver uge spiller 1.185.137 personer lotto, så hvis vi ganger med 10, så er vi godt på vej til at hjælpe alle i land og videre, så vi kan se og nyde vores OL-atleter på TV og besøge vores kulturinstitutioner. Hvis vi regner videre året ud, så har vi indsamlet 456.000.000 kroner - det lukker da de værste huller, mens ellers må det jo bare fortsætte ind i det nye år. Coronaen skal ikke smadre alt det, vi elsker.

Aarhus

Skleroseramte Kristine har corona: - Føles som om, man ikke kan trække vejret ordentligt

Alarm 112

Truede betjente med corona: Flygtet fange stadig på fri fod

Aarhus

- Vi har aldrig, aldrig, aldrig oplevet noget lignende: Så hårdt er det østjyske turisterhverv ramt

Annonce