Annonce
Aarhus

Salling-direktør bliver ny formand for DR

Marianne Bedsted har tidligere været direktør for Musikhuset Aarhus. Lige nu er hun direktør for stormagasinet Salling, Starbucks i Danmark og burgerkæden Carl's Junior, der er ejet af Salling Group. Pressefoto

Marianne Bedsted, direktør for Salling og Starbucks i Danmark bliver ny bestyrelsesformand for Danmarks Radio.

AARHUS: Marianne Bedsted, der bor i Højbjerg, og er direktør for Salling samt Starbucks i Danmark, bliver ny formand for Danmarks største medieinstitution, Danmarks Radio. Det er den tungeste post i dansk medie og kulturliv.

Den 51-årige århusianer, der tidligere var direktør for Musikhuset Aarhus, afløser Michael Christiansen på formandsposten i DR. Han har siddet som formand de seneste 10 år, men går af ved årsskiftet.

Marianne Bedsted er en central figur i Salling Group, og hun bor sammen med sine to børn og mand i Højbjerg.

Hun vil tiltræde stillingen 1. januar 2019.

Dermed skal hun føre spareplanen, der er vedtaget af Folketinget, ud i livet for DR. Det indebærer blandt andet, at DR i fremtiden skal klare sine Public Service forpligtigelser med omkring 20 procent færre medarbejdere. DR tæller i dag godt 3.000 mennesker.

Annonce
Her er Marianne Bedsted fanget på toppen af Salling forud for etableringen af det populære Salling Rooftop. Foto: Kim Haugaard

Folk skal have "wow-følelse"

Marianne Bedsted har været både hoteldirektør, direktør for Musikhuset Aarhus og er i dag direktør i Salling. Hun er drevet af at give folk en "wow-følelse" - og er særdeles bekendt med rollen som leder.

Hun er i dag direktør for Sallings to stormagasiner og for franchise-divisionen i Dansk Supermarked, der driver de amerikanske kæder Starbucks og Carl's Jr. i Danmark.

Det kan virke som mange forskellige brancher, men for Marianne Bedsted har der altid været en rød tråd - nemlig bedre service end forventet og mindeværdige total-oplevelser. Som for eksempel da Salling i både Aalborg og Aarhus kunne afsløre nye digitale mediefacader, der som gigantiske, lysende kunstværker skulle afspejle både oplevelser inde i stormagasinet og ude i byernes kulturliv.

Salling Rooftop i Aarhus er et typisk eksempel på, hvordan hun gør noget for "folket". Her blev stormagasinets hidtil uudnyttede tagareal forvandlet til en 2.000 kvadratmeter stor tagterrasse, kaldet Salling Rooftop, med bl.a. scene til musik, tagcafé og bar, grønne haver, kunst, udkigsområder og legeplads.

- Det, der altid har drevet mig, er at give folk den der wow-følelse. Hvor mennesker mødes, får en oplevelse sammen og går rigere derfra. Om det så er til en vellykket konference på et hotel, en magisk udendørskoncert med Earth, Wind & Fire på Musikhusets amfiscene eller en stor event i Salling, som da vi afslørede vores nye julebelysning kombineret med kendte musikkunstnere, hvor Salling blev til en kæmpe lysende gave i vintermørket, sagde hun i et fødselsdagsinterview med Stiften, da hun fyldte 50 år.

- Uanset arbejdspladsen har det at give gæsterne udsøgt service og store oplevelser - sammen med udvikling, ledelse og det at skabe resultater - altid været det, der har motiveret mig. Jeg siger stadig ofte gæster, selvom det hedder kunder i detailhandlen, men det er sådan, jeg ser det. Nethandlen fylder meget i dag, og derfor er vores opgave at give noget ekstra til dem, der kommer i de fysiske butikker - og kunderne skal behandles som vores gæster, sagde hun.

Derfor har hun også sammen med sin organisation i Salling cementeret, at omdrejningspunktet for forretningen er oplevelser og mennesker, der mødes, overraskes, bliver inspireret og forkælet. De skal dufte, smage, mærke, se, høre, føle og tale med mennesker.

Fritid i Marselisborg Skoven og på Mols

Marianne Bedsted brænder for ledelse og har en massiv ledererfaring - og det både i den private og i den offentlige sektor. Faktisk har hun været leder i over 25 år. Hun startede som helt ung med lederstillinger i restaurations- og hotelbranchen, mens hun studerede om aftenen, og var også et par år i London.

Hun blev hentet til sit nuværende job efter knap seks år som direktør for Musikhuset Aarhus. Den udfordring kunne hun ikke stå for - ansvaret for to stormagasiner i henholdsvis Aarhus og Aalborg og for franchisesamarbejdet mellem Dansk Supermarked og de amerikanske kæder Starbucks og Carl´s Jr. Det er blevet til 15 Starbucks-kaffebarer og seks Carl´s Jr. burgerrestauranter i Danmark, og flere er på vej.

Marianne Bedsted er vokset op i Skive, hvor hendes forældre stadig bor.

Som ung begyndte interessen for musik, hvor der bl.a. med en veninde blev sparet op gennem fritidsjobs til koncertbilletter med f.eks. Prince og David Bowie. To af hendes store idoler, som jo desværre gik bort i 2016 sammen med andre store idoler som George Michael og Leonard Cohen.

Hun er kendt som et menneske med et stærkt netværksgen og har altid engageret sig i mange projekter og bestyrelsesarbejde, f.eks. er hun lige nu medlem af bestyrelsen for Aarhus City Forening.

Marianne Bedsted har i godt 20 år været gift med Claus Hovge Andersen, der er også er ansat i Salling Group som digital chef. Ægteparret har to teenagebørn.

Når hun holder fri, bruger hun tid med en stor kreds af veninder og venner, tager en løbetur eller en gåtur med hunden i Marselisborgskovene tæt ved hjemmet i Højbjerg og slapper af med yoga, når der er tid til det. Rejser til alle dele af verden har altid været en prioritet for familien, og når der skal kobles helt af, bliver det en tur i sommerhuset på Mols.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce