Annonce
Østjylland

Samarbejde betaler sig: Favrskov er bedst til at tiltrække dygtige medarbejdere

- Vi har arbejdet for den gode placering, siger borgmester i Favrskov Kommune, Nils Borring. Foto: Jens Thaysen

Virksomheders adgang til dygtige medarbejdere er størst i Favrskov.

FAVRSKOV: Ingen over og ingen ved siden af Favrskov Kommune, når det handler om arbejdskraft.

Altså virksomheders mulighed for at kunne ansætte dygtige medarbejdere, der kan lige præcist det, virksomhederne har brug for.

På det felt kårer det lokale erhvervsliv simpelthen Favrskov Kommune som landets bedste.

- Favrskov har i flere år ligget i top på arbejdsmarkedsområdet. Virksomhederne i kommunen er ovenud tilfredse med deres muligheder for at skaffe dygtige medarbejdere, og det er flot og fortjent, at kommunen nu kan kalde sig danmarksmester på arbejdskraft, siger DI Østjyllands formand, Anders Strange.

Borgmester i Favrskov Kommune Nils Borring (A) tror blandt andet det skyldes, at de i kommunen er gode til at samarbejde med virksomhederne.

- Vi har prøvet at lave særlige indsatser, der kommer virksomhederne til gavn, siger han.

I kommunen har man blandt andet arbejdet positivt med virksomhedernes sociale ansvar, heriblandt gennem 'Task Force Favrskov', der er en gruppe af virksomhedsledere, som arbejder for at fremme social ansvarlighed i lokale virksomheder.

Annonce

Fra god til mindre god placering - og så tilbage igen

Fra 2010 til 2015 var Favrskov en af Danmarks suverænt mest erhvervsvenlige kommuner med en femteplads som laveste placering.

Men i 2016 gik det helt galt. Favrskov Kommune dumpede ned på pladsen som nummer 24. Sidste år lå kommunen på 12. pladsen, og i år har den lige akkurat kæmpet sig tilbage i det gode selskab med en plads som nummer 10.

- Jeg ved, at de i Favrskov har været meget frustrerede over deres placering de seneste par år, men det er tydeligt, at de virkelig har bidt tænderne sammen og blandt andet fået omorganiseret deres erhvervsråd og arbejdsmarkedsafdeling. På den måde har de kunnet forbedre den løbende kontakt med erhvervslivet, og det belønner virksomhederne, siger Anders Strange.

I Favrskov har de da også lagt sig i selen for at ændre på resultatet, fortæller Nils Borring.

- Vi har bestemt arbejdet for den gode placering, siger han og fortæller samtidig, at han er glad for, at være tilbage i top 10. Samtidig understreger han, at de i kommunen er glade for DI's undersøgelse.

- Vi lytter til, hvad der bliver sagt i undersøgelsen, og forsøger at handle efter det, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce