Annonce
Sport

Sampdoria-dansker med succes: Tid til at komme videre

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Efter en sæson med succes for Sampdoria vil den 23-årige midterforsvarer Joachim Andersen videre denne sommer.

Forsvarsspilleren Joachim Andersen er klar til at tage det næste store skridt i karrieren.

Efter et år med fast spilletid i Serie A-klubbens Sampdorias midterforsvar søger den 23-årige dansker denne sommer efter en endnu større udfordring.

- Der er meget stor interesse, og jeg kigger på mine muligheder.

- Jeg har elsket min tid i Sampdoria - både fansene, præsidenten, staben, spillerne og byen, men det er tid til at tage videre, så jeg kan udvikle mig endnu mere, siger Joachim Andersen til B.T.

Forsvareren kom til Sampdoria for to år siden fra Twente i hollandsk fodbold. Han forklarer, at han dengang valgte at tage til den italienske klub, fordi den havde et godt ry for at udvikle unge spillere.

- De troede på mig, og træneren er kendt som en af Italiens bedste til at organisere et forsvar. Nu føler jeg, at jeg er klar til næste skridt, siger danskeren.

Onsdag kom det frem, at Sampdorias træner Marco Giampaolo fra næste sæson overtager ansvaret i AC Milan.

Joachim Andersen sad mest på bænken i sin første sæson under Giampaolo i Sampdoria. I den seneste sæson tilspillede han sig en større rolle på holdet med fast spilletid.

Det var meningen, at Andersen i øjeblikket skulle repræsentere det danske U21-landshold ved EM i Italien. På grund af en skade deltager han dog ikke i turneringen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce