Annonce
Erhverv

SAS forlænger flyvestop til Kina til 29. marts

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Coronavirus i Kina får SAS til at forlænge flyvestop til kinesiske storbyer. Også Lufthansas stop fortsætter.

Luftfartsselskabet SAS forlænger sit stop for flyvninger til og fra Beijing og Shanghai i Kina til 29. marts. Det oplyser SAS på sin hjemmeside.

Annonce

Tidligere havde SAS varslet at genoptage flyvninger til de kinesiske storbyer 29. februar. SAS havde samtidig stoppet al salg af billetter indtil 15. marts.

Også det store luftfartsselskab Lufthansa har valgt at forlænge sit flyvestop.

Selskabet vil ikke flyve til Beijing og Shanghai frem til 28. marts, oplyser det ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ophøret af flyvninger til de to kinesiske storbyer skyldes et omfattende udbrud af sygdom som følge af coronavirus i Kina - især i Hubei-provinsen omkring storbyen Wuhan.

- Sikkerheden for vores passagerer og ansatte har vores højeste prioritet, lyder det fra SAS i selskabets meddelelse.

- En ny evaluering af situationen vedrørende coronavirus er blevet foretaget, og SAS har besluttet at forlænge suspensionen af fly til og fra Shanghai og Beijing indtil 29. marts.

Alle SAS-kunder, der har billet til Beijing eller Shanghai indtil 29. marts, kan få refunderet eller ombooket deres flyvning.

Flyvningerne til Hongkong fortsætter som hidtil. Myndighederne i Filippinerne har dog stoppet rejser til Filippinerne fra Hongkong. Så SAS-passagerer kan ikke flyve til Filippinerne via Hongkong.

SAS-passagerer, der har planlagt en flyvning frem til 31. marts og påvirkes af dette, tilbydes en ombooking og i nogle tilfælde pengene tilbage.

/ritzau/

Læs SAS-meddelelse her
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce