Annonce
Udland

Saudisk kronprins siger ærkerivalen Iran angreb tankere

Bandar Al-Jaloud/Ritzau Scanpix
Saudi-Arabien vil ikke tøve med at svare igen på konkrete trusler, siger kronprins i et interview.

Saudi-Arabien ønsker ikke at starte en krig med Iran. Men kongedømmet vil ikke tøve med at svare igen på konkrete trusler.

Det siger Saudi-Arabiens kronprins, Mohammed bin Salman, i et interview med den panarabiske avis Asharq al-Awsat.

- Vi ønsker ikke en ny krig i regionen. Men vi vil ikke tøve med at svare på trusler mod vores folk, vores suverænitet, vores territoriale integritet og vores vitale interesser, siger han i interviewet ifølge nyhedsbureauet AFP.

Det er første gang siden angrebene på to olietankskibe - et japansk og et norsk - i Den Persiske Golf torsdag, at kronprinsen udtaler sig.

Angrebene er blot de seneste hændelser i regionen, der har medført stigende spændinger mellem Iran og USA.

Ifølge det amerikanske finansmedie Bloomberg fik angrebet torsdag oliepriserne til at stige drastisk.

USA's præsident, Donald Trump, tøvede ikke med at skyde skylden for angrebet på de to tankskibe på Iran.

Iran har dog på det kraftigste afvist at have stået bag.

Eksplosionerne om bord på det norskejede skib "Front Altair" og japanskejede "Kokuka Courageous" skete, mens Japans premierminister, Shinzo Abe, var i Teheran for at forsøge at mægle mellem Iran og USA.

Saudi-Arabien er en af USA's nærmeste allierede, og det sunnimuslimske kongedømme anser det shiitiske præstestyre i Teheran som en bitter rival.

Iran har gentagne gange truet med at blokere det strategisk vigtige Hormuz-stræde som svar på eventuelle angreb fra USA.

Skulle dette ske, vil det have store konsekvenser for eksporten af olie fra Golfen.

Forholdet mellem USA og Iran er forværret markant over det seneste stykke tid.

Præsident Trump har beordret et hangarskib og bombefly til golfen. Samtidig har man indført en stribe nye sanktioner, efter at Trump valgte at trække USA ud af den internationale aftale om Irans atomprogram.

Trumps begrundelse for at trække sig fra aftalen var, at det ifølge ham er "den værste aftale nogensinde". Han stoler ikke på, at iranerne overholder aftalen.

Dog har Iran ifølge Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) holdt sig til sin del af aftalen på trods af den amerikanske udtræden.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce