Annonce
Aarhus

Se billederne: Aarhus i drone-perspektiv

Foto: Jens Thaysen
Avisens drone har været i luften over byen, hvor den har optaget en række 360 graders panoramabilleder.

AARHUS: Bedsteforældrene, der var på besøg på Moesgård Museum, undrede sig over om der var bier i luften, men det var bare avisens drone, som var ved at tage de 46 fotografier, der skal til for at lave et 360 graders panorama foto.

Vi har været i luften over en lang række seværdigheder i og omkring Aarhus. Også der hvor det normalt ikke er muligt at flyve med droner. Eksempelvis ved kunstmuseet Aros og arresten, hvor Østjyllands Politi skulle underrettes inden.

Både Aros og arresten vendte tommelfingeren opad for flyvning i deres flyveforbudszone, hvis bare de måtte se billederne først.

Herunder kan du se de 17 billeder. Klik på linket for at få dem op i stor 360-graders visning.

Annonce

Aros

Aros. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Rådhusparken

Rådhusparken. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Psykiatrisk hospital i Risskov

Psykiatrisk hospital i Risskov. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Vandtårnet på Randersvej

Vandtårnet på Randersvej. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Riis skov/Trøjborg

Riis Skov. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Godsbanen

Godsbanen. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Tangkrogen

Tangkrogen. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Dokk1

Dokk1. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Den Gamle By

Den Gamle By. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Hasle bakker

Hasle Bakker. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Moesgård

Moesgaard Museum. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Selistia

Kajakklubben Silistria. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Mindelunden

Mindelunden. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Gellerup

Gellerupparken. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Egå Engsø

Egå Engså. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Brabrand Engsø

Brabrand Sø. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Brabrand Roklub

Brabrand Roklub. Foto: Jens Thaysen

Se billedet her.

Her har vi været i luften

Kunstmuseet Aros

Rådhusparken

Psykiatrisk hospital i Risskov

Vandtårnet på Randersvej

Riis Skov

Godsbanen

Tangkrogen

Dokk1

Den Gamle By

Hasle Bakker

Moesgaard Museum

Kajakklubben Silistria

Mindelunden

Gellerupparken

Egå Engså

Brabrand Sø

Brabrand Roklub

Hvor må man flyve med sin drone?

Avisens drone har været i luften over Aarhus. Skulle man selv have lyst til en flyvetur, er der en række regler der man skal overholde.

Private skal tage et dronetegn på Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsens hjemmeside, hvis de vil flyve med en drone, der vejer mere end 250 gram.

Med dronetegnet må man flyve ude på landet. Der er en række afstandskrav til veje, bygninger, naturbeskyttelsesområder og ikke mindst til lufthavne.

Dronen skal være forsikret.

Man må ikke flyve højere op end 100 meter, og ikke længere væk end man kan se dronen.

I bymæssige områder, der ikke kun omfatter det, der ligger inden for byskiltene, men også sommerhusområder, campingpladser, lystbådehavne – ja faktisk alle steder, hvor mange mennesker opholder sig, må private ikke flyve med drone.

Avisens droneførere har alle et dronebevis, men det betyder ikke, der er frit spil i luftrummet.

Flyvningen skal have et professionelt formål. Dronen skal være registreret og forsikret.

Senest 24 timer inden flyvningen skal politiet underrettes skriftligt, så de ved, hvem der flyver, og så der ikke er nogen politimæssige operationer, der generes af flyvningen.

Der er en række områder, hvor man ikke må flyve uden tilladelse. Retten i Aarhus for eksempel.

Man må heller ikke flyve hen over mennesker, der ikke har givet samtykke og forstår den risiko de udsættes for, hvis dronen skulle falde ned eller hvis de skulle komme for tæt på de hurtigt roterende propeller.

Man må ikke flyve tættere på huse end fem meter uden ejerens tilladelse, og man må heller ikke overflyve hæk, mur og hegn omkring private ejendomme.

Og man skal holde sig fra at overflyve veje, hvor man må køre 70 km/t eller mere uden tilladelse.

I byen må man flyve helt op i 120 meters højde.

Har man et dronebevis, må man tage beføjelserne fra byen med ud på landet (undtagen flyvehøjden)

For de teknisk interesserede

Avisens drone er en Dji Mavis 2 Pro.

Den vejer 907 gram.

Det er den mindste drone på markedet, der har en 1" billedchip, det betyder, kameraet kan opfange fire gang så meget lys, som det i den forrige model kunne. Kameraet er på 20 megapixel og er udviklet i samarbejde med det Svenske Hasselblad.

Der kan både optages fotos, video og en lang række automatiske fotograferinger; en af dem er den 360 graders panorama funktion, vi viser her.

Dronen har sensorer "hele vejen rundt" der forhindre den i at flyve ind i forhindringer.

I luften bruger den GPS og GLONASS satellitter til at holde positionen. Skulle man miste orienteringen, eller forbindelsen mellem drone og fjernbetjening, flyver dronen automatisk "hjem" til udgangspunktet.

Dronen har en maksimal flyvetid på 31 minutter.

Og den kan flyve 72 kilometer i timen.

Den har en maksimal flyvehøjde på seks kilometer, men avisens drone er indstillet til ikke at kunne flyve højere op end 120 meter.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Skanderborg-fløj præsenteret i Aalborg

Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce