Annonce
Aarhus

Se billederne: Helmig sparkede ballet i gang

Thomas Helmig åbnede festugen 2018. Foto: Jens Thaysen

Thomas Helmig er lyden af Aarhus, I hvert fald hvis man spørger de 12.000 mennesker, der sang med, da han stod på scenen til den uofficielle festugeåbning i Byparken.

AARHUS: Fredag begynder festugen officielt med gallaåbning i Musikhuset. Den røde løber rulles ud for H.K.H. Dronning Margrethe og et væld af byens honoratiores.

Det skal nok blive festligt. Men som alle indfødte århusianere ved, blev Aarhus Festuge allerede sparket i gang torsdag aften, hvor vores alle sammens Thomas Helmig, fyldte Byparken, mellem Musikhuset og Rådhuset, med 12.000 festglade mennesker til en koncert, der var udsolgt på mindre end tre timer.

Publikum var allerede godt med på beatet, efter at opvarmningsbandet Zapp Zapp havde taget dem med tilbage i tiden til slagbas, funk guitar og et:

"Længe leve Thomas Helmig" til afsked og optakt.

Annonce
Pigerne har altid haft blik for Thomas Helmigs drengede charme. Foto: Jens Thaysen

Glad igen

Regnen kom med Thomas Helmig, der stadigvæk kan gøre pigerne våde i blikket, når han står frem for dem på scenen klædt hvidt i hvidt og "glad igen og oven på".

Det føles som om Egå-drengen, har sunget for os altid. De voksne blandt publikum, kan huske Thomas' lækre hår og teksterne fra deres gymnasietid i 80'erne.

16 albums taler deres tydelige sprog; Thomas Helmig sælger. Det gjorde han også torsdag aften, hvor han, for og med publikum, sang festugen i gang med et brag.

Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Irriterende typer på hovedbanegården

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce