Annonce
Aarhus

Se billederne: Klassiske biler kommer under hammeren på Vilhelmsborg

Et lille udvalg af de ting, du kan byde på til auktionen. Foto: Campen Auktioner
Lørdag bliver der holdt specialauktion på Vilhelmsborg med en masse lækkerbiskener til fans af klassiske biler og motorcykler.

MÅRSLET: Klør det i fingrene, når du hører navne som Chevrolet, BSA eller Oldmobile? Så er det nok en idé at kigge forbi Vilhelmsborg i Mårslet 4. maj, hvor auktionsfirmaet Campen Auktioner holder specialbilauktion.

Men det er ikke kun veteranbiler, der skal have nye ejere til auktionen, fortæller Peter Lund, der er auktionarius ved Campen Auktioner.

- Traditionen tro kommer der mange sjældne specialkøretøjer under hammeren til auktionen. Der er køretøjer af mange forskellige bilmærker og årgange, så der er noget for enhver smag, siger han.

Især fremhæver auktionsfirmaet en VW T1 bus fra 1965, en BSA Royal Blue Star motorcykel og en Volvo BM10 show- og eventbus, som blandt andet har været brugt til Classic Race. Og så er der særligt en bil mere, som Peter Lund gerne lige vil slå et slag for.

- Man kan blandt andet også fremhæve katalognummer 146, en Oldmobile Delta 88 Royale fra 1970, der har været fuldstændig skilt ad og renoveret, og som i dag står næsten fejlfri, selvom den er 49 år gammel, siger han.

Annonce
En VW T1 Bus fra 1965, som er købt i San Diego i 2014. Bussen har nummer 87 i kataloget. Foto: Campen Auktioner

Auktionen starter lørdag klokken 11, men indtil da kan man komme med bud på Campen Auktioners hjemmeside indtil fredag aften klokken 20. Her kan man også se billeder af alle de køretøjer, som kommer under hammeren på lørdagens auktion.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce