Annonce
Horsens

Se billederne: Meget af Bygholm Park står under vand

Stien ender i et vinterbad. De store regnmængder har gjort livet for gående og cyklende i Bygholm Park mere end besværligt. Ved siden af ses området for hunde. Det er totalt oversvømmet. Foto: Børge Müller
Torsdag og fredag bliver de mest tørre dage i vinterferien - solen har tilsyneladende taget fri.

Horsens: Bygholm Park er ikke sig selv i disse dage. Storm og de gigantiske regnmængder har nærmest skabt en fusion af de to store søer. Peblingestien ender i vand, og hundetræningspladsen - ja, den kan kun bruges af vandhunde.

Bænke og skraldespande står omgivet af så meget vand, at det vil kræve waders at nå derhen, og husene i Enghaves haveselskab har fået sølandskab helt til døren. Man kan heller ikke komme tørskoet fra banegården til Scandic Bygholm Park. Her er stien også forvandlet til et vandløg.

Over alt minder landskabet om de 1000 søers land.

Onsdag byder på endnu en dag med massiv regn, mens torsdagen skulle blive forholdsvis tør. Det samme gælder fredag, men lørdag og søndag vender regnvejret igen tilbage - dog med aftagende blæst. Solen bliver en sjælden gæst i resten af skolernes vinterferie.

Annonce
Kolonihaverne er mere til vandplanter end til løgplanter i disse dage. Her fra Enghave-området. Foto: Børge Müller
Træer synes at vokse direkte op fra søen. Foto: Børge Müller
To søer er blevet til en, og det vil kræver et særligt udstyr at nå frem til bænk og skraldespand. Foto: Børge Müller
Peblingestien forsvinder i vandmængden. Foto: Børge Müller
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce