Annonce
Aarhus

Se billederne: Når letbanens tog skal vaskes og slibes

For enden af P. Hiort Lorenzens Vej i centrum ligger Aarhus Letbanes Trafik- og Service Center, hvorfra byens nye letbane både drives, vaskes og vedligeholdes. Vi har besøgt værkstedet, hvor 12 ansatte hver dag arbejder for, at driften af letbanetogene glider problemfrit.

Annonce
Aarhus Letbanes Trafik- og Service Center består af ca. 27.000 kvadratmeter og huser kontrolrum, garage og værksted, der drives af henholdsvis Keolis, Aarhus Letbane og Staedler. Det er her, at alt personale med forbindelse til letbanen holder til. Foto: Kenneth Stjernegaard
Alle letbanetog inspiceres alt efter behov, hvor undervognen tjekkes og hjulene slibes med specieldesignet maskineri, så de holder en perfekt, rund form. For selv hvis de mindste ujævnheder opstår, kan det mærkes, når toget kører. Foto: Kenneth Stjernegaard
Værkstedet har to servicespor, hvor letbanetogene triller ind, når de skal vedligeholdes både oppe- og nedefra. Her foretages justeringer af alt lige fra strømaftageren, også kaldt pantografen, på toppen af toget til affjedringerne og hjulene i bunden af toget. Foto: Kenneth Stjernegaard
Der er i øjeblikket 60 uddannede letbaneførere i Aarhus, der betjener letbanen på de op til 104 afgange i døgnet. I sidste ende vil der være 80 letbaneførere til at drive hele letbanen. Hvert letbanetog opereres af to letbaneførere indtil letbanen er bygget færdig. Foto: Kenneth Stjernegaard
Letbanens skinner er samme bredde som almindelige jernbanespor, men til gengæld er skinnerne en anelse tyndere. Det skyldes, at letbanens vægt er mindre end traditionelle passagertog. Foto: Kenneth Stjernegaard
To forskellige typer tog kører på letbanen; Staedler Variobahn og Tango. Hvert enkelt letbanetog har en nypris på 30 millioner kroner. Alt i alt har hele Aarhus Letbane kostet cirka 3,5 milliarder kroner at anlægge. Foto: Kenneth Stjernegaard
Letbanens første etape består af 17 kilometer skinner, hvoraf cirka 9,5 kilometer er såkaldte ballasterede spor med almindelige skinner med skærver mellem dem - meget lig traditionelle jernbanespor. De resterende spor er såkaldte ’slab tracks’ anlagt med beton og græs. Foto: Kenneth Stjernegaard
Udover at være værksted er det også på Trafik- og Servicecenteret, at letbanetogene holder, når de ikke er ude at køre. I løbet af natten vaskes og rengøres togene både ind- og udvendigt. Udvendigt vaskes togene med regnvand samlet i store beholdere for at sænke belastningen af miljøet. Foto: Kenneth Stjernegaard
Prognoser lavet af Aarhus Letbane forudser, at cirka fem procent af den aarhusianske befolkning vil stige på letbanen til dagligt, når den er fuldt udbygget til Grenaa og Odder. Foto: Kenneth Stjernegaard
Ud over værkstedet består centeret af et kontrolrum, hvorfra togkontrolløren kan se informationer om hvert enkelt af de 11 letbanetog, som lige nu er i drift. Der vil ved letbanens færdiggørelse køre 26 tog i Aarhus og omegn. Foto: Kenneth Stjernegaard

Denne artikel er bragt i samarbejde med magasinet Aarhus Panorama. Magasinet kan findes på caféer, i butikker og i storcentre over hele Aarhus. Desuden udkommer magasinet månedligt som indstik i Aarhus Stiftstidende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Borgmester til rådmand: Træk selv fogedforbud tilbage i plejesag

Aarhus

Nyhedsdirektør ser frem til at vise forbudte optagelser fra plejehjem

AGF For abonnenter

Bagkanten: Hvem når bolden først? AGF står formmæssigt stærkest inden 'sølvfinale' i Parken

Aarhus

Rådmand vil droppe fogedforbuddet mod dokumentar: Samtidig trækkes politianmeldelsen af TV2 tilbage

Annonce