Annonce
Aarhus

Se billederne: Så imponerende bliver Molslinjens nye kæmpeterminal

Til venstre i billedet, bag færgelejerne, ses værksted og lagerfaciliteter. Ved siden af dem ses den nye administrationsbygning. Den lille bygning til højre for dem er toiletbygningen. Belægningen på opmarchområdet er udført, men dækket af sand. Bag det ses billetteringen. Foto: Jens Thaysen
Man kan godt begynde at glæde sig. Til oktober flytter Molslinjen ud på Østhavnen. De gående får tag over hovedet, og for bilisterne er det endelig slut med at holde i kø ved Nørreport.
Annonce

AARHUS: Molslinjens nye administrationsbygning ligner et skib, der pløjer sig frem gennem det omkringliggende hav. Med færgeterminalens nye placering yderst på Østhavnen i Aarhus, er havet lige som Sjællands Odde kommet tættere på.

- Det betyder, at vi kan skære fem minutter af sejltiden, siger Carsten Jensen, administrerende direktør, Molslinjen.

De fem minutter kan man gange med 3,5 millioner passagerer, der hvert år tager turen med en af de hurtige katamaranfærger. Endnu er her mennesketomt og forblæst, men tag ikke fejl, til oktober vil den 57.000 kvadratmeter store og 500 millioner kroner dyre anlæg være et trafikalt knudepunkt alle århusianere kommer til at kende.

Annonce

Hurtigere af og på

Nu betyder fem minutter måske ikke alverden for den enkelte. Men udsigten til at slippe for at holde i kø ved Nørreport gør.

Hvordan forventer I den trafikale afvikling bliver?

- Vi glæder os til, at bilisterne kan undgå Nørreport og Randersvej. Alt i alt forventer vi at af- og påkørsel og køreturen til og fra havnen kommet til at forløbe bedre end i dag, fortæller Carsten Jensen.

Til oktober lægger Molslinjens færger til her. Foto: Jens Thaysen

Der bliver 26 baner til bilerne, de er mellem 180 og 190 meter lange - godt fem kilometer baner i alt.

En færge kan rumme godt 400 såkaldte personbilsenheder. Ifølge direktøren får de det lettere, ikke mindst når man er utålmodig efter at komme fra borde og videre ud på vejene.

-  Man kommer til at kunne køre lige ud i to baner, til man rammer E45 ved Aarhus Syd, lover Carsten Jensen.

Annonce

Tissehus og skywalk

Også de 60.000 gående passagerer der hvert år vælger at tage turen - nå ja, ikke til fods, færgen sejler jo - slipper letter fra og om bord. Der bliver etableret en "skywalk", en overdækket gangbro, så man både slipper for at bevæge sig rundt mellem bilerne, og samtidigt får tag over hovedet når det regner.

De nye ramper bliver lastet på et skib i Kina. Når de er monteret på fundamenterne, regner Molslinjen med, at kunne sætte dato på den første afgang fra den nye færgeterminal. Foto: Molslinjen

- Det har været som at begynde på et blankt stykke papir. Vi har taget alle de bedste erfaringer med fra den gamle terminal. Det er blandt andet derfor vi har lavet den nye skywalk, da vi med den kan lave en klar forbedring for dem, der skal gå ombord, siger Carsten Jensen.

Hvordan er det nu de gående skal komme her ud?

- Der er ikke ret mange, der kommer gående i dag. De fleste bliver sat af. Vejen bliver lidt længere her ud, men vi er i dialog med kommunen om hele infrastrukturen, siger han.

Administrationsbygningen. Foto: Jens Thaysen

Noget af det nye, smarte bag kulissen, er, at der er blevet plads til både værksted og lagerfaciliteter bag administrationsbygningen, og i landgangstårnet er der blevet plads til et mindre catering-lager for skibens restaurationer. Alle bygningerne står færdige. Også det lille tissehus til børn og andre der ikke kan holde sig.

Annonce

Plads til fire færger

Express 5, der skal sejle på Bornholm, er sat i produktion. Når den kommer til Danmark i 2022, frigør det en af de færger der i dag betjener solskinsøen, så den kommer hjem til Aarhus. Det nye færgeanlæg har plads til fire færger, så fremover kommer de alle til at overnatte her i byen.

Hvornår sejler den første færge fra det nye leje?

- De nye ramper er lige blevet lastet på et skib i Kina. Når vi har set, at de selvfølgelig passer på de fundamenter, der er støbt til dem, begynder det at ligne noget. Når de er på plads, kan vi sætte en dato. Men det bliver først i oktober, siger Carsten Jensen.

Der er plads til fire færger i lejet. Foto: Jens Thaysen

Molslinjen har godt 1.000 ansatte. De fleste arbejder på skibene, der ud over Aarhus/Ebeltoft-Odden, også sejler mellem Samsø og Kalundborg, til Fanø, med Alslinjen, Langelandslinjen og til Bornholm.

Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alarmen ringer i kommuner omkring Aarhus: - Vi følger corona-situationen meget tæt

Aarhus For abonnenter

Væsentlig mere afdæmpet festuge i år: Koncerter og trækplastre er fjernet på grund af corona

Aarhus

Erhvervslivets stemme vil tilbage i byrådet: Steen Stavnsbo skal genrejse de Konservative i Aarhus

Annonce