Annonce
Aarhus

Se masser af billeder: Skinneskidtskraber, vintervejr, uheld og andre fotos fra dengang der kørte sporvogne i Aarhus

Sporvogn linje. 1 til Marienlund ved Banegårdspladsen. 1959. 8. april

AARHUS: Fra 1904 og frem til november 1971 kørte der elektriske sporvogne i Aarhus. Dag ud og dag ind rumlede de rundt i byens gader, indtil politikerne besluttede at nedlægge dem og erstatte dem med busser.

Her får du et stort fotogalleri over sporvognenes historie, som sluttede for præcis 50 år siden i dag.

Det daglige slid

Kun få århusianere ejede bil og den kollektive trafik trak dengang en stor del af læsset, når folk skulle på arbejde, i skole, i biografen eller hvor turen nu gik hen. På mange måder var sporvognen uundværlig i dagligdagen.

Værsgo. Stig ombord og kør med gennem Aarhus' gader og historie. Foto: Ib Hansen/Århus Stiftstidende
Der var trængsel på Søndergade, når en varebil holdt parkeret og sporvogne, cyklister og andre trafikanter skulle forbi. Her fra november 1949. Foto: Ib Hansen/Århus Stiftstidende
Noget kunne tyde på at køkulturen var bedre i 'gamle dage' Her ventes der på sporvognene på Banegårdspladsen. Foto: Århus Stiftstidende
Vær kræsen - vælg Ford, reklamerer sporvognen for. September 1969. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende

.

Der var stil over interiøret i de gamle sporvogne. Foto: Århus Stiftstidende
Travlhed på Bruuns Bro 23. august 1957. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
Linje 2 haster over Sankt Clemens Bro i september 1969: Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
I de første år havde linje 2 endestation på Banegårdspladsen. Foto: Århus Stiftstidende
13. juni 1940 er to åbne bivogne taget i brug for at transportere skolebørn på udflugt. Billedet er taget på Sankt Clemens Torv. Fodgængere og cyklister på gaden, og i baggrunden anes Aarhus Domkirke. Foto: Århus Stiftstidende
En sporvogn skifter spor på et tidspunkt mellem 1942 og 1948. Det fremgår ikke hvorfor vognen skifter spor. Foto: Århus Stiftstidende
Sporvognene trak et kæmpe læs i besættelsesårene, hvor benzinrestriktioner og mangel på gummi sendte busserne i garage. Her er der kø ved sporvognen 15. juni 1944. Foto: Århus Stiftstidende
August 1959 haster en sporvogn mod Dalgas Avenue. Foto: Ib Rahbek-Clausen/Århus Stiftstidende
Fred og ro foran Aarhus Hovedbanegård. Foto: Århus Stiftstidende
Tængsel i krydset mellem Banegårdsgade, Park Allé og Banegårdspladsen. Billedet er taget 11. februar 1964 fra Banegårdsgade, og på billedet ses sporvogn linje 2, rutebilen til Lundshøj, varevogne, cyklister og forgængere. Foto: Århus Stiftstidende
I de åbne bivogne var der altid frisk luft. Foto: Århus Stiftstidende
En menneskemængde står i kø til og er ombord på en åben bivogn 20. juli 1942. Foto: Århus Stiftstidende
Sommervejret var godt 6. juni 1939, så århusianerne ville til skoven og stranden. Det gav stort pres på sporvognene. Foto: Århus Stiftstidende
Flere af de gamle, åbne bivogne blev ombygget til lukkede vogne med store vinduer, god ventilation og læderbetrukne sæder. Her et foto fra 7. november 1943. Foto: Århus Stiftstidende
Trafik over Sankt Clemens Bro. Butikkerne Fonnesbech og Anthon Christensen ses. November 1949. Foto: Ib Hansen/Århus Stiftstidende
Annonce

Hårdt arbejde

Medarbejderne hos Aarhus Sporveje udførte et stort arbejde for at holde sporvognene i gang - både på værkstedet, i sporet og inde i sporvognene.

Remisearbejder J. Olsen (t.v.) og værkmester Asbjørn Jensen står i graven under en sporvogn i remisen, som de er i gang med at reparere. Grundet benzinrestriktioner overanstrenges sporvognene. 10. februar 1943. Foto: Århus Stiftstidende
Der er den så - sporvognsskinneskidtskraberen. En sporarbejder er i gang med at renser skinnerne ved Nørreport. I baggrunden ses sporvogn og forretningerne Gefions Kjoler og Aarhus og Omegns Begravelsesforretning. 5. Februar 1955. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
Kvinde køber billet hos konduktør i sporvogn. 29. maj 1954 kostede en 'ligeud' til sporvognen 30 øre, mens det kostede en ekstra 5 øre at købe en omstigning - også kendt som timebillet. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
Sporvogne males i nye farver på Sporvognsremisen. Malersvend Th. Pind står på stigen mens malersvend Christen Nielsen står ved siden af. 10. februar 1943. Foto: Århus Stiftstidende
Sporvogne fra Dalgas Avenue mod Banegårdsplads måtte ledes over på modsatte spor på grund af sporarbejde. Dette blev gjort ved at indsætte et klatrespor - en slags skiftespor, der lægges oven på vejen før og efter sporarbejdet. Manden foran sporvognen er en remissearbejder eller en vognstyrer, der er sat passe klatresporet/skiftesporet. Uden for billedet, står der også en mand i den anden ende. 19. juni 1942. Foto: Århus Stiftstidende
Ikke al sporarbejde var lige generende for sporvognene. Her ses en linje 1 9. september 1955 mod Marienlund ved repareret sving på Banegårdspladsen. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
Sporarbejdere ved at grave hul ved siden af skinnerne. Grundet vinterens fugtighed har skinnerne løsnet sig, og derfor graves et hul, som skal fyldes med tjærebeton. Arbejdet udføres ved sporvognens endestation ved Marienlund. 12. maj 1944. Foto: Århus Stiftstidende
Sporarbejde på Banegårdspladsen, mens sporvejsdriften var indstillet efter at tyske håndlagere sprængte remisen i luften. Måneden efter genoptog sporvognene kørslen i Aarhus, og fordi linje 2 fremover også skulle køre med bivogn kræves en regulering af skinnenettet. 11. juni 1945. Foto: Århus Stiftstidende
Annonce

Uheld og driftsstop

Mange har glemt, at også sporvognene var ramt af ulykker, uheld og driftsstop, men Århus Stiftstidendes billedarkiv glemmer aldrig og byder på talrige eksempler på, at det gik galt på den ene eller anden måde.

Driften er indstillet og sporvogne holder i lang kø på Ryesgade i juni 1950. Foto: Ib Hansen/Århus Stiftstidende
En sporvogn er hoppet af sporet. Falckreddere og falckbil med kran hjælper med at få vognen på plads, mens nysgerrige århusianere ser til. April 1964. Foto: Børge Venge//Århus Stiftstidende
11. juni 1954 gik det helt galt på Trøjborg, da en sporvogn væltede i svingen Tordenskjoldsgade/Trøjborgvej. Årsagen til afsporingen var, at vognstyreren kort efter at vognen var kommet op fart faldt død om ramt af et hjerteslag ved indkørslen til Tordenskjoldsgade. Vognen fortsatte derefter i fuld fart ned ad Tordenskjoldsgade indtil den blev afsporet i den skarpe kurve. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
Passagerer stiger af og på sporvogne på M.P. Bruuns Bro. Vinter 1942. Foto: Århus Stiftstidende
Fodgængere ved siden af sporvogn. Billedet er taget for at vise de farlige forhold ved sporerne i Aarhus, efter en person blev dræbt af en sporvogn dagen før. 9. oktober 1941. Foto: Århus Stiftstidende
En elev i en skolevogn er kommet i nærkontakt med en sporvogn har lært på den hårde måde at holde afstand. 30. marts 1957. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
4. juni 1959 udbrød der brand i en sporvogn ved Harald Jensens Plads. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
Bus og sporvogn kollideret 5. januar 1958 på Østbanetorvet. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
August 1957. Foto: Ib Rahbek-Clausen/Århus Stiftstidende
Sporvognen må 19. juli 1958 trækkes væk af Falcks Redningskorps på Marienlunds Allé. Sporvognen brændte sammen på Trøjborgvej. Foto: Børge Venge/Århus Stiftstidende
Uheldet 26. september 1938 ser slemt ud. Foto: Århus Stiftstidende
Annonce

I sne og slud

De seneste år er der fortalt masser af historier om sporvogne der kørte i al slags vejr og letbanetog der måtte give op i frostvejr. Sammenligningen er ikke helt fair, idet letbanen ikke har problemer inde i byen.

Sporarbejder er ved at feje sporerne for sne foran remisen. Sneen faldt åbenbart tidligt det år eftersom billedet er taget i november 1965. Foto: Århus Stiftstidende

.

Her er en saltvogn spændt foran sporvogn på Store Torv for at sikre at trafikken kører 8. januar 1968. Foto: Århus Stiftstidende
Mennesker står i kø til sporvognen og håber på en plads i den lidt lunere sporvogn. 5. marts 1941. Foto: Århus Stiftstidende
 Vintervejret 8. februar 1942 medførte mange passagerer med sporvognene. Foto: Århus Stiftstidende
Så er der igen gang i snerydningen. Her på De Mezas Vej, hvor en sporvogn er på vej mod Banegårdspladsen. 1942. Foto: Århus Stiftstidende

.

Annonce

Ødelagt af tyske håndlangere

Den i forvejen trængte kollektive trafik i Aarhus led et kæmpe knæk 22. august 1944, da Århus Sporvejes remise blev sprængt i luften. Først et år efter kom der igen gang i sporvognene.

Skaderne beses ved sporvognsremisen på Dalgas Avenue efter, at den blev bombet af den tysksympatiserende Peter-gruppen. Foto: Inger Westphal-Christiansen /Århus Stiftstidende


To genopbyggede sporvogne, som transporteres på DSB godsvogne. Foto: Århus Stiftstidende
18. juli 1945 genåbnede trafikken på sporvejen. Her ses vognstyrer P. Rahbech i sporvogn linje 1 på dagens første tur. Foto: Århus Stiftstidende
Sporvognsdriften genoptagelse blev fejret. Her ses sporvogns-orkesteret spille på Banegårdspladsen. Foto: Århus Stiftstidende
Annonce

Jubilæer

Der var flere gange noget at fejre hos Aarhus Sporveje.

Fem vognstyrere, der 6. juli 1939 holdt 35 års jubilæum ved Aarhus Sporveje. Vognførerne havde været ansat siden sporvejenes etablering i 1904. De fem er fra venstre til højre A.P.N. Rahbeck, I.D. Jørgensen, Søren Christensen, J.P. Prip og S.M. Pedersen. Foto: Århus Stiftstidende
Vognstyrer Søren Christensen med blomster ved siden af en festklædt sporvogn. Søren er den ældste vognstyrer, og anledningen er Aarhus Sporvejes 50 års jubilæum. 7. juli 1954. Foto: Ib Hansen/Århus Stiftstidende
Aarhus Sporvejes 50 års jubilæum blev fejret i hele byen. På billedet går et orkester foran en pyntet sporvogn med et stort reklameskilt, hvorpå der står: "Spis Flæskehallens Pølser." Et publikum ser på. 7. juni 1954. Foto: Ib Hansen/Århus Stiftstidende
Fejring af Aarhus Sporvejes 50 års jubilæum foregik også inde i sporvognene. To kvinder deler sedler ud til passagere, mens to mænd spiller på harmonika. 7. juli 1954. Foto: Ib Hansen/Århus Stiftstidende
Annonce

Farvel til sporvognen

6. november 1971 var så sidste dag med almindelig drift for sporvognene. Dagen efter var erstatningen i form af busser klar til at tage over.

Et tv-hold er i gang med at filme en sporvogn i forbindelse med, at sporvognene skal nedlægges i Aarhus. Billedet er dateret 13. august 1970 og altså cirka 15 måneder før det var slut. Foto: Ib Rahbek-Clausen/Århus Stiftstidende
Dagen efter nedlæggelsen fejrede Aarhus sporvognene med paradekørsel gennem byens gader. Illustration: Århus Stiftstidende
Annonce
Kultur For abonnenter

Aarhus Street Food udvider: Ombygning giver plads til nye køkkener og flere siddepladser til gæsterne

Danmark

Onsdagens coronatal: Rekord i smittetal - for første gang over 5.000 smittede på ét døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Salling har brudt overenskomst i mere end 20 år: Udbetalte ikke overarbejde efter reglerne

Kultur For abonnenter

Derfor kommer Muhammed-tegningerne ikke med på  museum for bladtegninger i Den Gamle By

Aarhus

Aarhus blev i første omgang snydt for det sjove sne: - Jeg er ret sikker på, I vågner op til det torsdag

Alarm 112

Politiet efterlyser ældre mand: Beder nu offentligheden om hjælp

Se videoanalyse: Regeringen vil købe sig tid, så sundhedssystemet ikke kollapser

AGF For abonnenter

Stiften finder historiens bedste AGF-spillere: Se nummer 41 til 50

Alarm 112

DMI forventer sne og kuling i hele Jylland: - Vejene kan blive hamrende isglatte

Aarhus

1200 læger afleverer underskrifter med støtte til kollegaer: - Håndteringen af sygeplejerskernes overenskomstforhandlinger har været en katastrofe

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Aarhus

Dagens corona-tal: Rekordhøje i Danmark - stor nedgang i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Fem spørgsmål til coronaeksperten: Skal vi være bange eller glade for Omikron-varianten?

Sport

AGF forlænger kontrakten med talentfuld forsvarsspiller: Er en 'fremtidig leder'

Annonce