Annonce
Danmark

Se Danmark: Brian går amok i julebelysning

Sønderborg: 32-årige Brian Asmussen har de seneste mange år pyntet sin have med et væld af julelys i alle regnbuens farver. Han går ofte på tilbudsjagt efter nye lyskæder og figurer, der kan være med til at sprede god stemning hos særligt de mange børn på vejen. Foto: Claus Thorsted
Avisens fotografer er hver dag på farten i læsernes tjeneste. Se nogle af deres bedste billeder i dette daglige fotogalleri.

Sønderborg: Med over 9.000 julelys skiller Brian Asmussens have sig noget ud fra de øvrige i parcelhuskvarteret i Sønderborg. Pressefotograf Claus Thorsted var forleden forbi den 32-årige lysbegejstrede mand, der hygger om naboerne med figurer og lamper i alle farver, og kom sammen med journalist Mathilde Nygaard Jespersen hjem med en ganske oplysende historie i ord og billeder.

Annonce
Korning: Claus fra Korning er julemand og kører juleaften rundt til børn med gaver. Han er også i år julemand i Vejle. Til dagligt er Claus kontrollør ved Landbrugsstyrelsen i Kolding og spiller amatørteater i fritiden. Foto Michael Svenningsen
Bredsten: Med dukker fortalte sognepræst Anette Rørmose Härle historien om Josef og Maria, der skulle rejse til Betlehem, så den onde kejser kunne tælle, hvor mange han bestemte over. Foto: Mette Mørk
Haderslev: Byggeriet af Erlev Skole skrider næsten planmæssigt frem. De seneste måneders massive regn har gjort det svært at få afsluttet taget. Tagdækkerne er cirka 14 dage bagud med at brænde tagpap på, men giver den en skalle, når de kan. Projektleder Kasper Mikaelsen tør stadig love, at skolen står klar omkring oktober i 2020. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce