Annonce
forside

Se Danmark: Flaget op hver morgen

Fredericia: Den eneste rutinemæssige militære aktivitet i Fredericia midtby, er den daglige flaghejsningen over Prinsens Port og på kastellet. For 100 år siden patruljerede soldater jævnligt voldene og der var konstant vagter ved hovedporten. Her er det oversergent Steen B. Andersen, som sender Dannebrog til tops ved Kastellet. Foto: Peter Leth-Larsen

Som læsernes øjenvidner ser avisens fotografer på mennesker og begivenheder i det halve land. Deres bedste billeder samles hver dag her under overskriften 'Se Danmark.'

Fredericia: Den eneste faste, militære aktivitet i Fredericia midtby i dag er den daglige flaghejsning over Prinsens Port og i Kastellet. For 100 år siden patruljerede soldater jævnligt voldene, og der var konstant vagter ved Den Gamle Hovedvagt. Her er det oversergent, Steen B. Andersen, som sender Dannebrog til tops over Prinsens Port. Pressefotograf Peter Leth-Larsen arbejder for tiden med en serie om fortid og nutid i fæstningsbyen, og dagens billede er taget til historien om Fredericias militære hovedvagt.

Annonce
Randers: Oil-tankstationen på Messingvej. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Struer: Mælkeproducent Morten Thise fortæller årets høst i den ekstremt tørre sommer, og hvad det får af konsekvenser for hans besætning og økonomi generelt. Foto: Morten Stricker
Billund: Peter Skov fik en maveoperation for et år siden og har tabt 55 kilo og sukkersygen er væk. Han har bukser fra sin tid som stor. Nu har han fået en enorm energi og ordner have og biler. Han vejer bare 69 kilo, men han har fået et rigtig godt liv. Foto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce